jes / københavn
02-06-2005, 22:31
Hej alle
Er der nogle at jer der har egne mums-recept på pesto som I vil dele med en dansker ;-)
også gerne på løvstikke, persille, rucola, koriander og alle mulige blandinger, hvor der også kommer merian, esdragon, dild, mynte og isop med.
sommerhilsen fra jes
Det går åt så mycket basilika till en pesto, så jag brukar göra en enklare variant till pastan. Jag plockar lite färska örter (basilika, mejram, timjan, rosmarin...) i en kopp. Sedan häller jag på lite olivolja och pressar i en liten vitlöksklyfta. Detta blandar jag med den varma pastan.
Smakar lika gott som pesto tycker jag
Susanna
03-06-2005, 20:42
Inte pesto men ruccola är jättegott tillsammans med persika, getost, parmaskinka, olivolja och svartpeppar.
Lassila
04-06-2005, 08:49
0.5 liter basilika
1 dl pinjenötter
0,5 dl riven parmensan
saften från 1/2 citron
Kör detta i en mixer och späd med olivolja till önskad konsistens.
Gott recept som jag bruka göra
Johnny_b
21-06-2005, 19:56
Bra recept, typ så jag gör pesto hela dagarna (ja e kock btw),
Men en pesta kan oxo göras på mycket mer än basilika om man tycker att det går åt mycket eller inget har, man kan tex andvända ruccola eller vilka örter man nu har, (timjan e inbte så tacksamt då man lätt får med stjälkar), dom godaste pesto jag gjort har jag gjort på tomat faktiskt, men man får akta sig så man inte får för mycket vatten i

(soltorkade e lättast och mest smak i)
//Johnny
Det är jättegott att göra på kirskål,,,
mayababy
26-06-2005, 23:08
nåt som jag tycker är fantastiskt gott är att göra pesto på citronmeliss & persilja. brukar ta ungefär hälften av varje. supergott till alla fiskrätter!! istället för svindyra pinjenötter går det precis lika bra med jordnötter (osaltade) valnötter, ja jag har nog testat de flesta med gott resultat!
Jillian
27-06-2005, 13:48
Ett recept jag fick från en italiensk restaurang jag jobbade på (inga exakta mått, tyvärr). I Italien gör man pesto på både parmesan och pecorino.... Jättegott!
Lika delar av parmesan och pecorino, i små kuber
Rostade pinjenötter
Myyycket basilika (minst två ICA-krukor)
Salt, svartpeppar, pressad vitlök
Några droppar balsamvinäger
Olivolja efter tyck.
kerstin z5-6
27-06-2005, 14:01
fast min är med Västerbottenost i stället för parmesan

och ruccola i stället för basilika
Jag har gjort en variant på pesto med cashewnötter och persilja istället för pinjenötter och basilika. Jättegott!
Nässlor som körs i matberedaren ger en god, vitamin- och mineralrik pesto.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.