Full version: Dum fråga om Aster
Fnattan
Ibland går man och bär på frågor som tycks för dumma för att ställas. Nu har jag samlat mod för jag orkar inte bära den obesvarad längre: Är Astrar fleråriga?

Jag vet att det finns flera sorter, men jag tycker det är svårt att veta vilka som är sommarblommor och vilka som inte är det. Kan någon smart själ tala om för mig om Kinesisk Aster är flerårig, eller självsår sig?
Jag har nämligen ett samling sådana som jag har drivit upp nu.

Fnattan
sommarfina
Hej!

Nu har jag tyvärr inget svar eftersom jag själv är novis inom området ASTER, men väl en egen fråga.

ASTER som jag satt är en sommarblomma , SKA den toppas eller grenar den sig fint av sig självt?

GLAD och TACKSAM för svar... laugh.gif biggrin.gif rolleyes.gif
katinka
Hej!

Jag är ganska säker på att kinesisk aster, aster tongolensis
är perenn och enligt en google-sökning
så är den mycket riktigt det... smile.gif
Kallas den inte också midsommaraster?

Förresten finns det väl inga dumma frågor? smile.gif

Här en stilig bild på midsommar/kinesisk aster

Bilden kommer från Steen og Womsen Stauder
länk hittas här
Fenja
Fnattan, det finns både och!! De ettåriga är ofta mer svulstiga och i flera olika färger, blommar från sensommaren och tills frosten tar dem. Ibland kan de fröså såg och komma även nästa år.
De perenna astrarna är ofta enkla, blomrika och liksom lite buskigare i växtsättet. De finns i flera olika färger och höjder.
Mvh
Fenja
sommarfina
Ingen som vet om sommarblommande aster ska toppas?
Elizabeth
Toppning behövs inte, de förgrenar sig ändå.
sommarfina
tack,tack... vad bra då vet jag att de inte behöver toppas mina plantor!

biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon