AvalonC
Blomsterlandet säljer nu ut sina sista rosor, och jag funderar på att slå till...

Men den platsen som jag har tänkt ha rosorna på är skuggit under mestadels av dagen. Bara någon timma morronsol....

Förhoppningsvis så finns det några Ingrid Bergman kvar till mig om det skulle funka att sätta dem så som jag vill...

Eller har ni några andra tips på perenna blommor som trivs i skugga???
(Sätt gättegärna med bilder om du har någon)
Kajsa
En timma sol är för lite för rosor. Här lite tips från Odla
Växter i skugga

Köpte brunbladigt Silverax i vår den blir ca 1.5 m hög och stilig, har olika Hosta under och strutbräken och Skuggröna. I den rabatten är det bara morgonsol.
Thomas Wahlqvist
Hoppas att du inte köper rea Rosorna.
Så här fungerar det.......
Du hugger och sågar färsk ved.
Några dagar senare så går du förbi vedbacken och märker att det har börjat växa på vedträna, oftast poppel och pil.
Precis så gör rearosorna, de växer på näringslagret i veden, sen är det hopplöst att få igång dom.
Tro mej , jag har handlat många billiga rosor och gått och pulat med dem i flera år.
DYRKÖPT KUNSKAP FÖR MIN DEL:
SKAMLIGT ATT DOM ENS SÄLJER DESSA ROSOR:
Cilla
Det är mycket roligare att ha frodiga växter som blommar och trivs i skuggan än tynande rosor som hellre vill ha sol (även om det finns sådana som klarar så kallade nordvända väggar).

Jag har under några år lekt med växter på ett mörkt och ett ljust skugggt ställe i trädgården och det är kul att se dem spridas. Många finns beskrivna i artikeln som Kajsa nämnde, en annan bra lista finns här http://user.tninet.se/~yvn242d/bildsidor/skugg.htm.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon