Kan man lura en blomma att det är kväll tidigare så den doftar. Tänker på blommor som börjar doftar mer vid skymmningen. Vad beror det på och vad är det som styr doften ? Skulle man kunna dra ner persiennen tidigare på dasgen och få doften ?
Blomstertanten
03-06-2005, 08:17
Blomman vet ju inte om det är kväll eller om persiennen är fördragen ! Dom kan nämligen inte klockan ( tror jag inte i alla fall. Eller beror det bara på att mina blommor inte kan se klockan ? )
KURT
03-06-2005, 08:32
Det bör som sagt vara ljuset som styr det. De blommor som doftar (och endel som bara blommar på natten) skall ju pollineras av nattaktiva insekter, ofta svärmare och nattflyn.
Dr_Westerlund
03-06-2005, 08:44
Jag har hört en historia om att Linné försökte få en Gibbossum att dofta dagtid. Den sätter nämnligen igång att dofta vid 17 tiden på kvällen. Men han fick tji. Trots försök med belysning och ändrad dygnsrytm.
Om det är sant och hur det går till - ja det vete tusan
AnnaLena
Blomstertanten
03-06-2005, 08:54
Det går i alla fall att lura hoyor (porslinsblommor) att dofta !
yenny
03-06-2005, 09:52
går det att lura dom att inte dofta då!? Jag blev tvungen att ge bort min porslinsblomma... jag har astma och klarade inte alls av doften
noora
03-06-2005, 09:55
CITAT (Blomstertanten @ 03-06-2005, 09:54)
Det går i alla fall att lura hoyor (porslinsblommor) att dofta !
Kan man lura hoyor att inte stinka så förbannat genom att ge dem en extra lampa hela natten?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.