Forte
Hade tänkt få lite nytta av allt gräsklipp (4000 kvm gräsmatta!!!). Täckodling skulle passa som hand i handske eftersom jag köper en massa ny, ogödslad, jord som behöver näring. Men min gräsmatta är väl som de flestas - mycket gräs men också en hel del maskrosor. Hur funkar det? Bjuder jag in maskrosorna i grönsakslandet om jag täcker med gräs/maskrosklippet?

/Jonas
Fenja
Det fungerar utmärkt att använda gräset på det sättet, att täcka med. Lägg ett lager om minst 5 cm och fyll på allt eftersom det sjunker. Jag gör likadant och vi har en massa maskrosor i gräsmattan, men jag har inte tyckt att det blir ett problem vare sig i trädgårdsland och rabatter.
Mvh
Fenja
rosita
Instämmer helt! Det är jättebra med gräs, både täcker och göder samtidigt och några maskrosor har jag inte sett till trots att det finns massor i gräsmattan. smile.gif
Lena N
Så länge som det bara är blad av maskrosen är det inga problem. Men blommande maskrosor kan ligga avklippta och bilda frön har jag sett. De fröna måste rimligtvis ha sämre livskraft, men jag vet inte.

Gräsklipp som innehåller fullt utvecklade dunbollar innebär rimligtvis rensningsarbete i framtiden. tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon