Mi70
Jag har en gul rambler, som jag har uppbunden mot en spalje. Den har blommat fint varje år (3 år gammal) men iår verkar de flesta grenar döda och flera blad på de levande grenarna är gulfläckiga.... Den är planterad i en grävd grop upptagen i stenläggningen på vår framsida, och jag misstänker att hålet har blivit för litet.......att den lider av näringsbrist, för har inte rosor stora rotsystem?

Vad tror ni, klippa ner och chansa igen, eller klippa ner, flytta och sätta något annat där? Vad kan tåla att så där, en klematis, tar de mindre plats under mark än rosor???? unsure.gif huh.gif
Mi70

Så här såg den ut förra året...... Och jag vet att marken runtomkring den grävda gropen bara består av grus och sand och sten....... wink.gif
kerstin z5-6
Du kan pröva att,klippa, ge flytande eller kornad näring nu i början av växtsäsongen -ser den inte bra ut i höst får du överväga omplantering -Clematis kräver näring den med ..men det går ju att tillföra på annat sätt än via stor jordmängd smile.gif
Mi70
Tack för svar Kerstin! Kanske skulle jag passa på att plantera ngt annat där, då jag ändå klipper och gräver upp.... rolleyes.gif

Maigold (som jag kom att rosen heter) har nämligen en tendens att bli lite kal nertill, även då den blommar fint.......... Så får man ju en ursäkt att åka till plantskolan också! tongue.gif

OCh maigolden kan jag plantera i rabatten där annat täcker dess kala fötter!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon