Har ingen hund nu tyvärr (bor mestadels i liten lägenhet), men hade många när jag växte upp. Jag har full förståelse för att många retar sig på både hundar och hundägare.
De flesta som läser här är säkert medvetna och ansvarstagande hundägare, men det finns tyvärr folk som inte borde få ha hund. Som låter dem springa lösa i parker i städer där folk sitter och har picknick. "Ja, men våran lille Klinton, han är SÅÅÅ snäll så..." (samtidigt som Klinton perforerar en frisbee med huggtänderna och avlägger några visitkort i närheten)
Dessutom har många människor hundrädsla. Rationellt eller icke, en äldre släkting till mig är hundrädd och skulle kanske kunna falla död ned om Käcke Karo galloperade mot henne med tungan slående för vinden. Och jag hade gladeligen satt en rejäl fot i Karos revben om han vänligt skuttade på små eller äldre släktingar till mig.
Trist att "vettiga" hundägare får klä skott för kritik som egentligen borde riktas åt de dåliga ägarnas håll, men så är ju vi människor, vi baserar vårt agerande mycket på erfarenheter (eller fördomar kanske, viss nyansskillnad mellan begreppen), och drar ofta snabba slutsatser. Bra ibland, dåligt ibland. Men där är vi som hundarna, vi lär av erfarenhet, handling, konsekvens.
Usch, nu låter jag som hundhatare

Men det är jag inte, men som i episoden ovan, om hundpisset utanför balkongen, det som kan tyckas harmlöst för den ene kan vara en mycket stor påfrestning för den andre.