messermark
03-06-2005, 11:14
Jag har satt av en ruta i mitt trädgårdsland där jag ska odla kryddor. Skulle nu vilja veta vilka som är härdiga i zon 4-5... Har aldrig provat odla kryddor förut så jag är helt novis...
Jag bor i zon 4 och odlar: Gräslök, fransk dragon, citronmeliss, kungs-, peppar-, krus-, variegerad ingefärs- och äppelmynta, salvia, timjan, temynta, luftlök och blodtopp med flera.
Mvh
Fenja
Eva i Västerås
07-06-2005, 11:46
I Västerås, zon 3, men lerig mark klarar sig alla lökar, gräslök, piplök, luftlök, ramslök jättebra, liksom myntor.
Citronmeliss klarar de flesta vintrar men frös ner hårt i vinter.
Oregano är bra. Vanlig, grekisk och gulbladig går bra. Varigerad klarar sig inte.
Dragon och temynta går också bra. Spansk körvel är STOR och praktfull och hur tålig som helst.
Salvia och kryddtimjan är sådär. Går en del vintrar, andra inte. I stället för kryddtimjan har jag massor av back- och citrontimjan som verkar tåla allt.
Kryddtimjan har jag i stället i en låda med rosmarin och lager som står på den inglasade terassen över vintern. Men timjan dör alltid, fast de andra klarar sig.
Annars har jag ettåringar: mejram och mexikansk dragon, kryddtagetes och kyndel.
ingrid fuxwall
05-07-2005, 19:09
Gurkört
är kanske inte så användbar men på sitt sätt vacker
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.