|
netaave
03-06-2005, 11:46
Apropå städtråden måste jag få fråga om disk, klarar ni av att ha disk stå? Här är det maken som står för disken (det vet väl alla att disk och dammsugning är karlgöra?) vi har en liten uslig bänkdiskmaskin och han tycker det är mycket roligare att sitta vid datorn än att plocka i den. Har försökt med att vi kanske ska skaffa en större och bättre men det vill han inte höra talas om. Jag försöker låta bli att göra det, för börjar jag kommer han att sluta med det direkt. Ibland fixar jag däremot inte kladdig diskbänk och odiskad disk så då gör jag ett ryck, under högljutt skällande på honom, stackarn!
Summersun
03-06-2005, 11:52
Det har nog blivit lite bättre hos oss med diskandet - nu när vi har en stooor diskmaskin. Men jag får väl ändå erkänna att jag inte är så mycket för att fylla diskmaskinen, min man är nog bättre på det. Men måste man så måste man... vi försöker nog att disken inte blir och stå. Men nog blir den det ibland när man är lat trots den stora diskmaskinen.
*solis*
03-06-2005, 11:59
Jag diskar för hand och verkligen gillar att diska men jag har inga som helst svårigheter att låta disken står
mamamaggan
03-06-2005, 12:00
Har svårare nu , när jag inte kan diska, att se disken stå. Visserligen har vi diskmaskin sedan ett par år tillbaka men jag har t o m svårt att plocka in i den. Det gör mig så oerhört frustrerad att jag som går hemma ( sjukskriven) hela dagarna inte kan göra sådant utan att min man som jobbar ska behöva göra det.
Annars har min man oftast diskat om jag har lagat maten , en överenskommelse som vi gjorde redan när vi flyttade ihop. Men nu har vi i alla fall diskmaskin så min man bara behöver plocka i och ur .
Mikaela
03-06-2005, 12:00
Jag diskar i baljor för vi har inget avlopp än. Det är sá ruggigt trist att behöva bära och slänga ut vattnet, sá dá händer det att man väntar tills besticken och tallrikarna tar slut
*Felix matte*
03-06-2005, 12:59
Skulle aldrig stå ut med att ha disk stående... diskbänken ska vara putsad  Vi har stor diskmaskin... i och urplock samt handdisk tar maken hand om...han vill också ha det städat och fint i köket.
netaave
03-06-2005, 16:36
Putsad diskbänk! Njaej, det var länge sen.
*solis*
03-06-2005, 16:41
CITAT (Mikaela @ 03-06-2005, 13:00) Jag diskar i baljor för vi har inget avlopp än. Det är sá ruggigt trist att behöva bära och slänga ut vattnet, sá dá händer det att man väntar tills besticken och tallrikarna tar slut  Tankarna flyger nu till 70 talet då jag var med make och barnen i Finland på semester hos min pappa Då diskade jag alltid i baljor och vatten hämtades ifrån brunnen på gården  Det var tider då och jag kan till och med sakna den tiden
Diskar efter maten! Tycker att det är lättare då. Senare blir det lätt att det inte blir av.
ninnisky
03-06-2005, 17:04
Plockar alltid bort disken direkt efter maten. Kör maskin när den är full! Eftersom jag har ett nytt fint kök vill jag njuta av det och inte se nån disk!! Men, på landet, där är det nostalgi för hela slanten. Vatten från utekran, baljor och diskbänk ute. Utsikt mot sjön medan jag diskar. I år får väl disken stå....... för det regnar ju bara!
Blomstertanten
03-06-2005, 17:08
Diskar när jag inte har nått rent porslin kvar  Ok, överdriver lite, men diska är det tråkigaste som finns ! Rensar hellre avlopp !
Caprice
03-06-2005, 17:09
Försöker att diska efter middagen vrje dag... för hand...
Gillar inte att ha diskbänken full med disk...
Caprice
Det är alltid jag som plockar i diskmaskinen, min man är helt värdelös på det, men han är bra (bättre än mig) på att plocka ur den. Klart diskbänken ska vara putsad!
perfekt att inte ha diskmaskin jag diskar för hand och får bort jorden under naglarna
Diskar??  Hur menar du nu?? Nädå,  det diskas en hel del här också fast det är det maskinen som gör! Däremot tycker jag det är urtrist att plocka i och ur... Men gör det ändå (eller sambon  ) direkt efter maten, samt diskar för hand (kastruller och stekpannor...) Det skulle bli överfullt snabbt annars! Avskyr att ha kastruller stå i blöt på diskbänken när man ska börja laga mat nästa gång Annlouice
Vi har diskmaskin, men den är ju alltid full. Det värsta är när man glömmer sätta på den, då blir det massa disk som står. Diskar då det för hand. Blir roligare nästa dag eller när man kommer hem. Ibland tar jag lite vim (eller vad det heter nu för tiden..) så det blir skinande rent. Då mår mitt sinne bra!
lena:-)
03-06-2005, 19:31
Tja, jag la ju inte min diskbänk på bild för ett tag sedan. Jag har diskmaskin och ibland blir det fullt överallt, bde i diskmaskin och i diskho. För övriga ovanor vänligen se tråden om att städa avlopp.
*solis*
03-06-2005, 19:43
Jag har äntligen lyckats diska dagens disk
disken blir tyvärr gärna stående trots att vi har stor diskmaskin. När vi väl har kört maskinen står den rena disken kvar i den tills det är så fullt på diskbänken att vi måste plocka ur den rena disken och ställa in den smutsiga. Det känns som en neverending story detta med disk och städning. Tacka vet jag att rensa avlopp, det gör man iallafall inte flera gånger om dagen!
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 03-06-2005, 21:28) Det känns som en neverending story detta med disk och städning. Jamen, precis! Ibland när jag står och diskar något för hand brukar jag fundera på hur många gånger ytterligare under mitt liv som jag kommer att stå där och diska
Snöflinga
03-06-2005, 21:09
När husbonden lagat mat är det överfullt på diskbänken av disk, men O.K. det är hans problem eftersom han sköter disken även då Mina matdagar diskar jag av efterhand, lärt mig av tv.-kockarna, så det som återstår sedan är bara tallrikar och bestick o.dyl. Lätt som en plätt
Inga från Närke
04-06-2005, 08:58
Vi har diskmaskin och den kör jag en gång/vecka eftersom vi inte äter hemma när vi jobbar bara något lätt på kvällen, så då blir det inte så mycket disk. Sedan diskar vi lite för hand då och då, men köper jag något nytt så ser jag till att det kan diskas i diskmaskinen annars får det vara.
CITAT (Pixi @ 03-06-2005, 18:11) jag diskar för hand och får bort jorden under naglarna  Det går bra att baka också ... (förlåt att jag äcklar mig, det är inte sant, dvs jag gör inte så )När jag var ung hade jag en extra tandborste stående i badrummet, och en liten skylt där det stod "För gäster och tånaglar" Min barndomvännina ville ha en tiger som husdjur. Sedan när det knackade på dlörren, skulle hon säga "Misse, frukosten står på trappan!" Så många dumma idéer man har när man är ung. Idén att diska har dock aldrig kommit för mig... Sedan fyra år har jag en diskmaskin den älskar jag djupt. Visst är det trevligast när det är fint i köket. Men om jag vill ha fint, diskat och rent i mitt kök - låt oss säga en onsdag - så är det ju PRECIS lika fint och rent då, vare sig jag har diskat, städat och hållt undan fredag, lördag, söndag, måndag och tisdag, eller enbart på tisdagen. Och gjort andra trevliga saker de andra dagarna istället, som ger andra resultat (t.ex trädgårdsarbete eller trevliga utflykter att minnas). Min ork räcker inte till "perfektionism". Jag vill hemskt gärna ha fint i köket - men inte på bekostnad av andra levnads-"äventyr", eller glädjeämnen. Så med jämna mellanrum är köket ett bombnedslag  men ganska bra ordning har jag i alla fall (tycker JAG  )
Biggan_
04-06-2005, 10:43
CITAT Det går bra att baka också ...
(förlåt att jag äcklar mig, det är inte sant, dvs jag gör inte så ) När jag var ung hade jag en extra tandborste stående i badrummet, och en liten skylt där det stod "För gäster och tånaglar"
Min barndomvännina ville ha en tiger som husdjur. Sedan när det knackade på dlörren, skulle hon säga "Misse, frukosten står på trappan!"
Så många dumma idéer man har när man är ung. Idén att diska har dock aldrig kommit för mig...
CITAT (amaira @ 04-06-2005, 11:37) Visst är det trevligast när det är fint i köket.
Men om jag vill ha fint, diskat och rent i mitt kök - låt oss säga en onsdag - så är det ju PRECIS lika fint och rent då, vare sig jag har diskat, städat och hållt undan fredag, lördag, söndag, måndag och tisdag, eller enbart på tisdagen. Och gjort andra trevliga saker de andra dagarna istället, som ger andra resultat (t.ex trädgårdsarbete eller trevliga utflykter att minnas).
Min ork räcker inte till "perfektionism". Jag vill hemskt gärna ha fint i köket - men inte på bekostnad av andra levnads-"äventyr", eller glädjeämnen.
Så med jämna mellanrum är köket ett bombnedslag -_- men ganska bra ordning har jag i alla fall (tycker JAG :rolleyes: ) Håller med du! speciellt CITAT Jag vill hemskt gärna ha fint i köket - men inte på bekostnad av andra levnads-"äventyr", eller glädjeämnen.  Diskar för hand och trivs med det!
Ophelia
04-06-2005, 12:54
Det beror på. Jag har inga problem med att låta disken stå. Är singel, har ingen diskmaskin och har förfärligt fullt upp på arbetet ohc jag bara inte ORKAR att hugga tag i disken jämt. Å andra sidan är man själv så blir det ju inte mycket till disk. Jag bryr mig faktiskt inte. Andra får ha det så som de trivs med och jag har det på mitt sätt.
Sulawesii
05-06-2005, 12:24
Jag mår bäst av att ha lite ordning och reda (vilket inte betyder att jag alltid har det). Alla växter som står här och där och på lite andra ställen skapar tillräckligt med kaos för min del.
Ordning och reda... Joo... Numera kan jag aldrig använda elvispen och plocka in den direkt efteråt utan att tänka på tråden där det undrades över varför man gör så.... Alltså plockar undan vispen på direkten, när andra grejer får stå framme.
CITAT (Berith @ 05-06-2005, 13:35) Ordning och reda... Joo... Numera kan jag aldrig använda elvispen och plocka in den direkt efteråt utan att tänka på tråden där det undrades över varför man gör så.... Alltså plockar undan vispen på direkten, när andra grejer får stå framme.  Kom dom fram till varför då?  Här gör vi likadant. Vad det gäller disken...........  den som först lessnar på skiten får ta den
CITAT (Reserv @ 05-06-2005, 13:40) Kom dom fram till varför då?  Ingen aning! Här är tråden.
gammelnalle
05-06-2005, 18:03
DISKA??? finns väl papptallrikar?? och mikro!! och lite kråkor...... så man blir i gasen....
Diska är TRÅKIGT, så det gör mannen. (Han dammsugar också, det är nämligen ÄNNU tråkigare..)
gammelnalle
05-06-2005, 18:23
CITAT (cic @ 05-06-2005, 19:10) Diska är TRÅKIGT, så det gör mannen. (Han dammsugar också, det är nämligen ÄNNU tråkigare..) hmmmm finns det engångs dammsugare???
CITAT (gammelnalle @ 05-06-2005, 19:23) CITAT (cic @ 05-06-2005, 19:10) Diska är TRÅKIGT, så det gör mannen. (Han dammsugar också, det är nämligen ÄNNU tråkigare..) hmmmm finns det engångs dammsugare???  F*n, öppna fönster och dörrar så får du ett sjuhelskottas korsdrag, sen är det väck
Hannele
05-06-2005, 18:58
Vi som är sex personer i familjen, kör full diskmaskin varje dag. Ungarna var inte gamla, när de fick varsin diskdag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|