JoLo
Är det nån som vet vad det kan vara som drabbat avenboken? Den har fått en massa halvcentimeterhöga "toppar" som sticker ut på bladen, från nerverna. Topparna är ihåliga om man delar på dem. På undersidan av bladen, och då också topparna, sticker det ut små vita piggar.

Det verkar inte vara nåt djur i dem.

Jag hittar ingenting i böckerna alls. Nån som vet?
KURT
Det låter ändå som en gallbildning, i så fall borde det finnas ägg eller larver i dem.
Gossen Ruda
Hade det varit på bok skulle jag misstänka Bokgallmyggan Mikiola fagi. Vet inte om den också går på avenbok, men det finns en herrans massa andra gallbildare.
JoLo
Hur pass stora skulle eventuella ägg vara i såna fall? Kanske är det så att jag inte ser dem bara...

Kan larver ha krupit ur redan? Fast nä, då borde det väl finnas hål...
Gossen Ruda
Äggen ser du inte utan förstoringsglas eller mikroskop. Är tyvärr väldigt dålig på galltillverkarnas biologi för övrigt.
JoLo
Hm, då är det kanske det ändå. Kan man göra nåt åt det? Eller är häcken dömd... sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon