Eva i Norrköping
I sommar har jag tänkt plantera mynta i en gammal zinkbalja. Jag ska ha pepparmynta, så mycket vet jag men sen kan jag inte komma på någon mer. Grönmynta och krusmynta vill jag inte ha, vad finns det mer för sorter? Någon som vill rekommendera eller tipsa?
Ingrid på Västkusten
Citronmynta, Sacchalinmynta, äppelmynta, basilikamynta ...... kolla på www.ortagarden.com samt http://home.swipnet.se/perenner/

Hälsar Ingrid
Eva i Norrköping
Tack Ingrid! Precis vad jag ville ha. Vilken skulle du rekommendera, om jag vill ha någon som kontrasterar lite i färg och/eller form mot pepparmyntan?

Eva
Ingrid på Västkusten
Den variegerade äppelmyntan är enormt fin tycker jag(vit och grön). Ingefärsmyntan har en liten beige klick på bladen ...... urfint att kombinera mot gröna blad!

Hälsar Ingrid
Eva i Norrköping
Tack ,då ska jag försöka få fatt på nån sådan!

Eva
Sara
Det finns ju bladmynta som har purpurfärgade blad.
Adri-Anne
CITAT (Eva i Norrköping @ 01-04-2003, 10:20)
Tack ,då ska jag försöka få fatt på nån sådan!

Eva

Hej Eva!

Gråmynta, grönmynta, åkermynta, kransmynta, vattenmynta, krusmynta, ädelmynta. och kungsmyntan som är min älskling, både för smaken, doften och dom söta blommorna, allra finast just innan dom är utslagna, och som står så länge i vas.
Nu är ju kungsmyntan inte en riktig mynta, Oregano,
men vad gör det!! wub.gif wub.gif
Tomater
Hej

Rävsvansmynta är en fin sort, stora lite luddiga blad med äppeldoft, den är något större än pepparmynta på raka fina stjälkar.

Basilikamynta är en annan fin mynta med mycket speciell doft, en låg mynta med nästan runda lite oljiga starkdoftande blad.

Hälsningar
Micke
mynta
Rävsvansmynta??? *mkt intresserad* smile.gif wub.gif Den låter väldans spännande! Är det en "äkta" mentha, tro? Hur härdig är den?

Sedan citronmynta, finns det ngn Mentha-art som faktiskt heter så? Jag blev lovad citronmynta förra året, men det visade sig vara vad jag kallar för citronkattmynta, dvs nepeta catadohra var "cit."... (GAAAAAH! Måste upgradera mitt horribelt dåliga växtlatin, för att underlätta om inte annat för mig själv...) wacko.gif mad.gif
Ingrid på Västkusten
Jupp det finns en Mentha med citrondoft - inte den andra ;-))

Härligt med ny växtsäsong!

Hälsar ingrid
Tomater
Rävsvansmynta (Mentha villosa) är en äkta mynta. Hur härdig den är vet jag inte riktigt, jag odlar mest i zon 3 och här klarar den sig utan problem.

Det finns några sorters "citronmynta" både av korsningar med vattenmynta (Mentha aguatica) och pepparmynta (Mentha piperita). Det finns några Mentha gentilis sorter med citrondoftande blad också.

Micke
mynta
*äääääälskar myntor* wub.gif wub.gif wub.gif Tror jag ska köpa in en massa myntor istället för kläder & mat till kidzen den här månaden wink.gif laugh.gif ! Den här mappen får då myntans knappt kontrollerade habegär att alldeles skena iväg! Förresten, myntor går jue att äta, det ska jag servera dem... tongue.gif Närå, skojade bara, jag vet ett bättre sätt att snabbt ha tag i dyl exemplar & så blir jag av med mitt eget överskott på fronten samtidigt! biggrin.gif Två flugor i en smäll...*ger sig iväg till radannonserna*
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon