*solis*
Själv skulle jag vilja till tiden då Jesus levde så att jag kunde prata med honom öga mot öga wub.gif Idag pratar jag med honom i mitt hjärta wub.gif

Annars skulle jag vilja till tiden då Vikingarna eller Columbus(?) inte hade funnit Amerika ännu och jag skulle vilja vara med indianer ett tag.

Och jag skulle vilja till tiden då Samurajer var starka i Japan.

Och absolut till tiden då ALLT startade d.v.s. Paradiset wub.gif
Biggan_
Till framtiden skulle jag vilja. Hade varit kul att få följa utvecklingen vart femtionde år! Och få se hur livet har blivit för ens barnbarn, barnbarnsbarn o.s.v. rolleyes.gif rolleyes.gif rolleyes.gif
*solis*
CITAT (Birgitta P @ 03-06-2005, 16:06)
Till framtiden skulle jag vilja. Hade varit kul att få följa utvecklingen vart femtionde år! Och få se hur livet har blivit för ens barnbarn, barnbarnsbarn o.s.v. rolleyes.gif rolleyes.gif rolleyes.gif

Jag skulle vilja det smile.gif
Pirum
Framtiden skrämmer mig nog antar jag. Jag är dessutom rätt mossig så jag skulle hellre resa tillbaks i tiden. Som passiv observatör etc, inte att personligen leva i tiden.

Några tidsepoker jag skulle vilja se, utan inbördes ordning :

Skandinavien innan kristendomen kom. Hur såg samhället ut? (tror inte att vikingatiden var något matriarkat, men däremot hade nog kvinnorna starkare ställning än när kristendomen kommit in)

Rom, strax innan Jesu födelse...när det kanske var som mest progressivt (på gott och ont).

Grekland...kanske Sparta verkar mest intressant...eller varför inte "grek-macedonen" Alexanders tid, trehundratalet innan kristus eller nåt sånt.

Faraonerna... skulle vara kul att se pyramiderna byggas, och hur samhället såg ut då. Var det slavarbetare? Var det "tvångsarbetande" bönder?

Ja, egentligen är väl alla gamla "stora" och relativt okända (trots allt) civilisationer intressanta. Men jag skulle allt gärna sett lite dinosaurier också smile.gif

Tillägg : personer som skulle vara intressant (dock inte nödvändigtvis kul) att träffa är : den romerske historikern Tacitus, han verkar ha haft rätt bra koll. Herodotus och Plutark likaså, grekiska historiker. De kan nog lägga ut orden bra, och kan vara intressant att dela en kanna vin med under tiden som de berättar historier. Kon-fu-tse, eller vad han kinesen heter (konfucius), Jesus, Muhammed, Lenin, Buddha, Karl XII, Hitler och Ghandi skulle vara intressanta att träffa också. Av ovanstående är det nog Hitler som skrämmer mig mest (föga förvånande), men det skulle ju likväl vara intressant att få se/höra psykopaten. Jag noterar att jag tyvärr inte nämner någon kvinna. Kanske skulle Sigrid Storråda eller Jorun Mannavettsbräcka vara intressanta smile.gif

(självklart skulle det säkert vara minst lika intressant att träffa "vanligt" folk, men sådana kan man ju inte namnen på)
kristerh
1780-1840 de gjorde så snygga möbler då wink.gif skulle ta med mig lite i tidsmaskinen tillb.
krister
Pixi
jag skulle vilja resa till 1825

då byggdes huset jag bor i
jag vill se vem och hur dom levde här
lavendel2
Skulle vilja träffa Picco della Mirandola..en 1400-tals existensialist (innan begreppet fanns)..han skrev bla: Tal om människans värdighet...har alltid känt att han kunde bli min kompis! tongue.gif
Annars åker jag hellre till framtiden! tongue.gif tongue.gif
Lavendel
*Molly*
Jag skulle vara så nöjd med att bara resa tillbaka till 60 talets England rolleyes.gif
Att få se o höra alla grupper som fanns då, Beatles, Stones, Animals och många, många flera wub.gif
Gå omkring på Carnaby Street och Kings Road i swinging London, det vore nåt tongue.gif
pisanggoreng
600-talet, arabiska halvön. smile.gif wub.gif
Maria i Helsingborg
1991.
Välja bort en person. Påverka två personer. Lägga ner tid att lära känna en person bättre. Visa mer kärlek och uppskatta små saker mer.
Ta min ssk-examen och skaffa en katt smile.gif
jendah
Om det inte betytt att jag aldrig träffat min man -

Hösten 2000, då hade jag stannat i Holland när jag var klar med utbildningen - men inte klar med Holland - och borde ha prövat mina vingar där innan jag åkte hem igen - om jag åkt hem igen...

Sen skulle jag vilja se Sverige från stenåldern fram till slutet av vikingatiden.
Och så skulle jag vilja se Storbritannien under hela den Keltiska tiden för att se hur många fel mitt specialarbete från gymnasiet innehåller. smile.gif
Nanna
Jag skulle vilja till 70-talet, så att jag kunde gå på en konsert med Bob Marley. wub.gif
Ophelia
Jag skulle kunna tänka mig att resa till en tid bortom verkligheten. Uppleva sådant som bara finns i drömmarnas och fantasiernas värld.
*solis*
CITAT (Ophelia @ 03-06-2005, 20:25)
Jag skulle kunna tänka mig att resa till en tid bortom verkligheten. Uppleva sådant som bara finns i drömmarnas och fantasiernas värld.

Det gör jag i mina fantastiska drömmar smile.gif
zaaritha
1700-talets England!
Boxer
Jag skulle vilja komma till 50-talet, för att lära känna min morfar och farfar som jag aldrig har träffat, men hört så mycket gott om. wub.gif
mamamaggan
Eftersom jag släktforskar skulle jag vilja resa tillbaka och träffa mina förfäder.

De jag mest av allt skulle vilja träffa är min farfar och morfarsmor och morfarsfar.

Farfar har jag aldrig träffat eftersom han dog när min pappa var tre veckor och då skulle jag vilja att min numera bortgångne pappa fick vara med .

Morfarsmor vill jag träffa därför att få veta lite mer om hennes öde som ogift mor med tvillingar som hon var tvungen att lämna bort till olka ställen. Det var först som vuxna som tvillingarna träffades av en slump, de visste inte om varandras existens.

Morfarsfar skulle jag vilja träffa för att få reda på vad som egentligen hände på Nya Zeeland där han försvann utan att få veta att han gjort sin trolovade med barn.

Skulle också vilja träffa Mahatma Gandhi.
Mi70
Jag skulle vilja åka tillbaka till slutet av stenåldern (senneolitikum 2350-1700 f kr) för att se om mina hypoteser kring flintdolkar och den sociala strukturen från min doktorsavhandling stämmer med verkligheten......och framförallt för att kolla hur verkligheten stämmer med mina meningsmotståndares teser! tongue.gif laugh.gif laugh.gif
Sulawesii
Jag vill åka ca 4000 år tillbaka och se om det verkligen var så primitivt då. De har ju hittat avancerade avlopp i vissa utgrävda städer, så vem vet vad som mer fanns?

Och så måste jag ju erkänna att jag vill åka och se om dinosaurierna verkligen hade de färger och utseenden som forskarna har gett dem.
Naturligtvis vill jag också se hur det såg ut där de traskade runt. Skulle nog stjäla med mig en massa växter hem och orsaka jordens undergång eller nåt...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon