Hejsan
Jag har sått frön från jättebalsamin men dom gror inte.
Tänkte att de kanske behövde kylbehandlas så de frön som jag hade kvar lade jag i frysen i två veckor. Men inte grodde de heller. Vad har jag gjort för fel?
fifi
Åsa, mälardalen zon 2
03-06-2005, 15:28
Jättebalsamin verkar kunna ha lite knepiga frön ifall de är torra, ju färskare fröerna är desto bättre är grobarheten så du kanske har för torra och gamla frön helt enkelt. Det ska dock vara ganska normalt att det kan ta flera månader för fröerna att gro. (De jag odlat från morfars fröer slängde jag bara ut där jag ville ha dem, direkt när de mognat på plantan så jag har aldrig studerat i kontrollerade former exakt hur lång tid de tog på sig att gro.)
PS! Det går inte att kallstratifiera fröer i frysen. Temperaturen vid kallstratifiering bör vara runt +0 till +5 grader (+fröerna måste vara fuktiga). Ute i marken på vintern blir det inte lika kallt som det är i en frys även när tjälen gått ner i marken så håller marken oftast bara några minusgrader. Var fröerna fuktiga när du lade dem i frysen är det inte säkert att de överlevt behandlingen var fröerna torra har de troligtvis överlevt frysningen.
Jag sådde jättebalsaminfröer från i fjol och grobarheten var beklagligt låg... Däremot har de frösått sig av bara den utomhus! Det tog inte långtid innan de jag sådde tittade upp, 1-2 veckor.
Mvh
Fenja
Jag sådde frön från jättebalsamin i slutet av mars och trodde inte heller att de skulle komma, men efter ca 6 veckor grodde de! Sen satte de fart och är nu ca 15 - 20 cm höga och har stora blad!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.