|
lavendel2
03-06-2005, 15:44
Såg ett program för några år sedan som hette Hundarna i Christiania. Det var helt underbart,hundar som sprang fria och levde sitt eget sociala liv! Blir ledsen varje gång jag ser hundägare som rycker i kopplen och skäller på hundarna...när dom bara vill utforska sin värld! Lika ledsen blir jag av katter som inte får gå ut...eller som hålls i koppel! Om man inte bor eller lever så att djuren kan få ha sin frihet då tycker jag man ska avstå från att ha djur!!! Lavendel
andersen
03-06-2005, 15:49
Nä jag tycker inte som dej,hundar skall vara koppladde,visst borde dom få sträcka ut ibland men det skall vara säkert för andra djur och människor.
Katt tycker jag borde hållas som innekatt i stan på landet är det väll ok med utekatt.
*solis*
03-06-2005, 15:49
CITAT (lavendel2 @ 03-06-2005, 16:44) Såg ett program för några år sedan som hette Hundarna i Christiania. Det var helt underbart,hundar som sprang fria och levde sitt eget sociala liv! Blir ledsen varje gång jag ser hundägare som rycker i kopplen och skäller på hundarna...när dom bara vill utforska sin värld! Lika ledsen blir jag av katter som inte får gå ut...eller som hålls i koppel! Om man inte bor eller lever så att djuren kan få ha sin frihet då tycker jag man ska avstå från att ha djur!!! Lavendel  :( :( Då skulle många inte kunna ha djur Till ex. inte jag eftersom jag bor i en stad och i en lägenhet. Mina hundar kommer dock dagligen ut flera gånger på promenader både långa och även kortare! Mina hundar får undersöka omvärlden i sin egen takt eftersom jag har tid till det. Dessutom får de springa fria där det är möjligt. Jag verkligen ÄLSKAR mina underbara fyrbenta vänner
Magnolia
03-06-2005, 16:03
Jag håller inte heller med Lavendel2.
Jag tror att att hunden/katten kan ha ett bra liv UTAN att leva exakt som den skulle i vilt tillstånd. En katt som alltid varit innekatt vet ju inget annat - men behöver såklart motion och omväxling inomhus för att må bra. En hund behöver en trygg flock lika mycket som den behöver få röra på sig.
Jag håller med Lavendel till 100%. Vi människor ska inte skaffa djur av egoistiska skäl och inte kunna erbjuda dem det de behöver. INGET djur är väl ett "innedjur"?! Det är bara människans påhitt. Jag har en hund som aldrig har ett koppel på sig, hon vistas (förutom promenaderna) på vår egen inhägnade STORA tomt, där inga obehöriga behöver komma in och störas av att vi har hunden lös. Jag tror däremot självklart att en hund inne i stan mår lika bra som en på landet som får gå fri, men dessa innekatter tycker jag verkligen synd om.
Hundar som lever helt fritt i städer verkar ha ett helvete. Både raserna vi avlat fram samt städerna vi bor i är ju inte speciellt naturliga för hundarna. Ska hundar leva fritt ska det vara i former som varg, räv, etc.  Samma med katter som lever helt fritt, de har också väldigt svårt. Men visst, en katt som kan bo inne, men ändå gå fritt ute, det är ju bra. Åtminstone om inte bilar eller liknande finns i närheten. Och en hund som bor så att den ofta kan springa lös, gärna med andra hundar, den har det såklart också ofta bättre än en som enbart sitter inne på en fåtölj.
lavendel2
03-06-2005, 17:00
CITAT (Pirum @ 03-06-2005, 17:41) Men visst, en katt som kan bo inne, men ändå gå fritt ute, det är ju bra. Åtminstone om inte bilar eller liknande finns i närheten. Och en hund som bor så att den ofta kan springa lös, gärna med andra hundar, den har det såklart också ofta bättre än en som enbart sitter inne på en fåtölj. Hej! Men självklart är det så jag menar..att dom ska ha ett hem att komma till..när dom känner för det....men dom ska inte vara beroende av mej för att kunna utforska sin värld!!
undrar vad man ska gör med alla miljoner hundar o katter som finns ska man släppa ut dom bland bilar o så så dom kan utforska världen fritt eller ska vi ta livet av dom som finns eller ska vi sluta avla på dom så att de bara blir såna som finns ute i de fria eller hur ska vi lösa detta då eller ska vi ta alla inne katter o stads djur o ge dom till nån snäll boende ute i det fria antagligen e de lika synd om oss alla som slipper frysa på nätterna o bli våta o kalla o leva fritt men kortare tid
då dom ju e lika civiliserade som människan o bott med oss i många tusen år
så ja en undran bara
Jag minns tvprogrammet - med hundarna i Christiania - dom verkade så nöjda med sin tillvaro. Kände en hund för många år sedan som flyttade dit - han hade det bra. Jag tror att hundarna anpassar sig bra om dom bara får chansen.
Anki på Öland
03-06-2005, 23:21
CITAT (Klinta @ 03-06-2005, 17:10) Vi människor ska inte skaffa djur av egoistiska skäl och inte kunna erbjuda dem det de behöver. Då skulle det inte finnas många husdjur kvar - vem skaffar inte ett husdjur av egoistiska skäl??? En liten undran, vilken var orsaken att du skaffade din hund?? och är du så säker på att just springa omkring på en stor tomt är vad den behöver. Anki
zaaritha
03-06-2005, 23:25
De flesta hundar trivs med att ha ett eget revir; mestadels en trädgård i sta´n. Hundar på landet; har ibland större revir; som Tessi--hon har ju gärdena runt om gården, som sitt revir! Det märkliga är;att hon tycks veta var gränserna är!!
*Felix matte*
04-06-2005, 08:12
Vet väl inte om jag kan hålla med om att hundarna i Christiania alltid har det så bra och blir väl omhändertagna. Jag har sett TV- program därifrån och inte alla hundägare var "klara i knoppen". Hellre ser jag då att hunden går i koppel men en matte eller husse som är i "medvetet" tillstånd och inte mår våra hundar dåligt för att de inte får springa fritt överallt. Att en hundägare "rycker" i kopplet, fyar på hunden och säger till... det kan liknas med när föräldrar tar sitt barn... ser det i ögonen och förklarar "det där var inte bra"... "så här ska du göra istället". Det är så man uppfostrar barn.... och hundar. Hur skulle de annars lära sig något om ingen "handledde" dem. Min hund mår bra fastän han mestadels går kopplad utom vid skogspromenader och här utanför huset.
Inga från Närke
04-06-2005, 08:31
Visst ska man ha sin hund kopplad när man är ute och gå o.s.v. men i sin egen trädgård bör den ha lärt sig var den får vara. De som bor i städer bör ju ha tillgång till ett stort grönområde där hunden kan få springa lös men det krävs ju god disiplin så att hunden kommer vid inkallning m.m. Sedan kan man aktivera den med agilliti eller liknande även om man bor i städer för att hunden ska få utlopp för sin nyfikenhet.
Har en granne som aldrig släpper loss sin hund (valp) jag tycker synd om den. Nu har jag inte haft hund själv men tänk er själva att sitta kopplad hela livet utom när man är inomhus. Har haft katt och den var en innekatt, men vi var ute och utforskade tillsammans med ett långt hemmagjort koppel varje dag vädret tillät. Hon kunde ligga flera timmar ute i trädgården och njuta även fast hon var kopplad.
Fri eller inte?
Frågan handlar väl egentligen om andra saker!! (tycker jag)
Stimulans avpassat efter djurslaget och djurindividen - baserat på kunskap. Borde vara varje djurs rättighet.
Kärlek, och få vara "delaktig", likaså.
Kunskap hos djurägaren, om det djur man har. Då kan man också skilja på djurets egentliga behov, och hur man kan tillfredsställa dem, och sina egna behov som man blandar ihop med djurets...
Knepigt? Jaa...
Husdjur är avpassade att leva ihop med människor. Domisticerade husdjur skulle inte finnas till om man inte ville hålla husdjur i fångenskap!!!
Både människor och djur mår bäst av "regler", på ett eller annat vis.
"Frihet" är bara en "utopi", eller som det sjungs i den gamla schlagern: "Freedom just another word for `nothing left to loose´.
Vad BETYDER egentligen "frihet", är fullständig frihet verkligen något att stå efter??
I så fall blir jag av med alla mina nära relationer, för med dem följer ju alltid några sorts sociala regler och anpassingar och kompromisser. Vad blir kvar? "Frihet"?
Nej tack.
Tack Amaira! Det var härligt nyanserat och genomtänkt skrivet.
CITAT (amaira @ 04-06-2005, 12:28) Husdjur är avpassade att leva ihop med människor. Domisticerade husdjur skulle inte finnas till om man inte ville hålla husdjur i fångenskap!!!
Både människor och djur mår bäst av "regler", på ett eller annat vis.
"Frihet" är bara en "utopi", eller som det sjungs i den gamla schlagern: "Freedom just another word for `nothing left to loose´.
Vad BETYDER egentligen "frihet", är fullständig frihet verkligen något att stå efter??
I så fall blir jag av med alla mina nära relationer, för med dem följer ju alltid några sorts sociala regler och anpassingar och kompromisser. Vad blir kvar? "Frihet"?
Nej tack. mina ord betydde ungefär de du skrev fast översatta till annan svenska
Anki på Öland
04-06-2005, 20:23
CITAT (oldwolfie @ 04-06-2005, 13:48) mina ord betydde ungefär de du skrev fast översatta till annan svenska  mina med...... Anki
zaaritha
04-06-2005, 21:55
Men; "frihet" för katter o hundar--det är väl ändå att få röra sej fritt? Som Tessi som kollar trädgård o gärden varje dag, men ändå alltid lägger sej i eller utanför kojan, efteråt........ katterna; de går ut o in genom kattluckan, de går ej långt, de håller sej i närheten, men de får ju "jaga".
hur kul e de för mössen o fåglarna tror du me deras frihet ätandets förbannelse men dom behöver inte jaga o därfär lämnar dom resterna av de halvdöda pinade kvar att slutföras av skatorna brasklapp tar skydd bakom soffan
zaaritha
04-06-2005, 22:06
Hur har du det bakom soffan??? Jag menar alltså att djur ska få vara ute, när det är möjligt! Visst är det hemskt med sorkar ,möss, o s v., men--trots allt--naturen ÄR grym!! Enligt människan!!
CITAT (zaaritha @ 04-06-2005, 23:06) Hur har du det bakom soffan??? Jag menar alltså att djur ska få vara ute, när det är möjligt! Visst är det hemskt med sorkar ,möss, o s v., men--trots allt--naturen ÄR grym!! Enligt människan!! kikar fram ibland släppte just in katterna från balkongen  Nilsson min gamle katt han hade ihjäl massor på torpet o de kändes inte bra,men man kan ju inte göra något åt det att naturen är som den är,men jag led med de han lekte med o vi ska väl försöka så gott de går att bevara de som vi kan bevara o låta alla ha de så bra som de går men ja jag äter kött o ja jag slaktar själv om de skulle vara så fast jag tror inte på ett frisläppande av alla o jag tror inte på att man ska plocka fram ett dåligt samvete hos alla som har djur ingen mår bra av de heller jag tror att man ska ha de så bra de går så länge de går o inte skada andra om man lkan låta bli,vi är redan så långt från ett naturligt liv som det går att vara o se om de råkar komma en varg från norr så e de nån bilgalning som kör över den innan den hunnit passera essingeleden o hur många grävlingar rävar o harar o annat ligger de utefter våra vägar;för o inte tala om katter så jag tror man ska ha frihet ja så långt de går men tror att de flesta djur som e vana att leva med oss tycker de e skönt med den trygghet de har o de flesta skulle inte klara sej så länge ute i de fria men de klart att de ska ha de bra o vara så fria som de går människodjuret e juinte heller så fria eller hur ojsan nu blev de långt ända bakifrån soffan hoppar in igen därbakom
zaaritha
04-06-2005, 22:20
Nä--hörrudu! Kom fram, det måste väl va trist att ligga bakom soffan!? Tummen upp!!
CITAT (zaaritha @ 04-06-2005, 23:20) Nä--hörrudu! Kom fram, det måste väl va trist att ligga bakom soffan!? Tummen upp!!  okey då jag tyckte de va trångt bakom soffan me två kissar o en hund som undrade va jag gjorde där
Bettson
05-06-2005, 09:51
En hund i en hundflock är inte fri i den bemäkelsen att den få springa var som helst. Den får gå dit hundflockens ledare betämmer att den få gå. Hos tamhundar har vi ersatt hundarna i flocken och även förhoppningsvis flockledaren med människor. Naturligtvis behöver hundägaren lära sig att vara en god ledare. En god ledare ser även till att flockens medlemmar har vad de behöver. Däribland motion och stimulans. Frågan är inte om hundar skall springa "naturligt fria" ( i mitt tycke driva lösa med många negativa konsekvenser) eller om de skall vara kopplade eller under sådan dressyr, uppsikt som jämställs med koppel. Frågan är om hundägaren tar sitt flockledaransvar och ger hunden tillräckligt med motion och stimulans.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|