micaela.l
har sått jordgubbar (ampel, kruka), och det gick väldigt snabbt för dom att komma upp och bli småplantor med tre - fem blad.... 90%av dom med tre blad..

men nu verkar det mest som att de stannat upp. blir som inget mer. har sett precis likadana ut ett bra tag nu.

står att man ska plantera om dom vid ca fyra-fem blad...
hur ska det gå när dom aldrig växer!

tänkte att det hade med rotsystemet att göra. hur mkt de hunnit utveckla. men de plantor med fem blad har inget vidare rotsystem dom heller!

så ngn som vet varför mina plantor gör så här??? wacko.gif
TeliaNet
de växer sakta, men ge dem ljus och värme så kommer dem att växa.
micaela.l
tack!

ska pröva sätta dom lite varmare! smile.gif
Fenja
Du kan skola om dem nu också och ställa dem ljust och varmt så sätter de fart. Skola dem en och en så blir det stora och fina plantor. Gödselvattna dem, någon gång då och då, och rejält efter att bären tar slut. För mycket görsel i början av säsongen ger bara bladtillväxt.
Mvh
Fenja
niklaswik
Jordgubbar ska ha myyycket vatten och ganska mycket näring. Vilken sort är det?
micaela.l
temptation (fragaria x ananassa)

ngt tips på dessa just???

smile.gif
niklaswik
Hmmm temptation vet jag inget om men har för mig att jag läst nåt om att det är en "smulgubbe" (korsning mellan smultron och jordgubbe). Inte alls säker dock.

Min pappa odlar plantor som han säljer till gardencenters men bara sorterna Polka, Bounty, Sara, Cavendish och Senga Sengana. "bara".. tongue.gif wink.gif
micaela.l
smulgubbe?
står ingenstans om att den skulle vara det, men det e klart, det kan ju vara så!

smile.gif

sysslar din pappa med ngn speciell odling?
(verkar ju pyssla med goda grejer iaf!) tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon