Annki
Föll för en vit dubbel doftpion på mässan igår. Köpte tre stamdelar och tänkte sätta dem i en stor kruka idag och fördriva. Försäljaren lovade att de skulle blomma redan första året. Men pioner brukar ju vara så rädda om rötterna och inte gilla att bli flyttade. Ska jag plantera dem inomhus nu, eller lägga dem åt sidan tills det går att plantera ut dem direkt? De har redan små röda skott.
Katrina
Jag köpte också pioner på mässan. Vem kan motstå? smile.gif
De planterade jag ut i rabatten när jag kom hem!
Jag påstår inte att det är det rätta att göra, men jag driver en stenhård linje att inte göra nåt krångligare än nödvändigt rolleyes.gif

Igår morse var det snö och fyra minusgrader, de röda skotten ser helt fräscha ut fortfarande. Nog tror jag de klarar mer än man tror!

Fast lite har jag förstås "pysslat".... sleep.gif
La över en hög med löv, som blåst bort, så nu har jag strösslat lite sand över skotten.

Jag bor i zon 3.
Elizabeth
Jag tänkte plantera min nyinköpt pion inomhus till att börja med. Hur djupt ska jag göra det? Ska det sticka ut något eller ska hela stammen vara under jorden?
Åsa, mälardalen zon 2
Om det är vanlig pion (inte busk/trädpion) så skulle jag gräva ned växten i en stor kruka med några centimeter jord ovanpå knölen. För tjockt lager jord ovanpå knölen bör man inte ha, då kan blomningen utebli.
Krukan med pionen skulle jag placera utomhus om dagarna ifall det är plusgrader och i förråd/garage (kallt men frostfritt) om nätterna , är det någon/några dagar med minusgrader skulle jag låta växten stå kvar i förrådet/garaget.

Vill man absolut driva växten inomhus så bör man nog ställa växten så svalt och ljust som möjligt.

Om jag inte vet hur växten lagrats och växten har skjutit örtartade skott så skulle jag tveka att plantera ut växten nu när det är ganska stor risk att det kommer minusgrader om nätterna.
Annki
Tack för hjälpen! Pionerna står nu i stor kruka, inomhus p g a ovädret. Men flyttas ut så snabbt vädret tillåter. Så får vi se! Ska bli spänannde!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon