Full version: h.multiflora
bonzor
Har fått en stickling av hoya multiflora (tror jag stavade rätt). Den har en massa blommknoppar. Ska man ta bort dessa medans man rotar sticklingen?
Hoppas på snabba svar smile.gif
Jeanette/västra götaland
Jag hade inte tagit bort knopparna. Är du osäker kan du kanske gallra lite och endast spara några. Så gjorde jag på en av mina pelargonsticklingar för jag ville så gärna se blomman man var osäker på om sticklingen skulle orka.
Jag rotar alltid multiflora i en färgad glasflaska med vatten, misslyckas alltid om jag använder jord eller mossa på den sorten.

Den är inte så ljuskrävande som andra hoyor, blommar även en bit från fönstret. Tänkte det kan vara bra att veta om man har brist på fönsterplatser.
Lycka till med multifloran, det är en underbar hoya.
wub.gif
bonzor
tack o bock smile.gif
Då låter jag dom sitta kvar några st iaf.
Satte den en lite jord + vermeculit så rotar jag alla mina sticklingar.
Sen står dom i ett litet akvarium.
Hoppas att det funkar.

Rotar den snabbt i vatten?
Jeanette/västra götaland
Det tar ganska lång tid har jag för mig,har inte rotat sådan sedan förra sommaren.

Sticklingar som jag har på rotning sprutar jag lite vatten på ibland om de ser vissna ut, jag tror att de tar upp lite vätska den vägen också.

Lycka till.
iscah
har bara rotat multiflora i vatten. och det kan ta flera månader innan den har bra rötter. den är känd för att vara "seg-rotad". skulle nog ändå rekomendea att rota i vatten.

min blommade i vattenglaset och det klarade den av galant. den slänger knopparna själv om den inte orkar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon