Monica R
03-06-2005, 21:27
Har sått Basilika och jag tycker dom är lite rangliga. Det är bara ett blad längst upp. Dom kanske är 8cm. Ska man ta av dom för att få dom buskigare? Någon som kan ge tips på hur jag ska göra för att få dom frodiga.
Åsa, mälardalen zon 2
03-06-2005, 21:35
Nej du ska inte ta av dem. Är det bara ett blad i toppen ska du låta dem vara. När det finns fler blad kan du toppa dem men det måste finnas ett bladpar kvar efter toppningen. Toppar du nu så det inte finns några blad kvar så brukar inte plantan överleva.
Plantera istället om växten och sätt den lite djupare än vad den satt förut + placera växten riktigt ljust (har du fönster som skuggas av träd och liknande kan extra belysning behövas). Vid omplanteringen får även växten mera näring vilket brukar behövas. Efter 3-4 veckor så börjar man vattna med mera näring.
Att de blir rangliga beror ofta på att de står för varmt och har för lite ljus. Har du skolat om dem? Om inte kan du plantera ner dem en bit i den nya krukan. Jag brukar skola om dem en och en och toppa ofta så buskar de till sig och blir fina. Ställ dem så ljust du kan och gärna utomhus på ett skyddat ställe om sommaren kommer....
Mvh
Fenja