Full version: Pelargoner
Barbro
Jag förvarar mina pelargoner i ett hundhus. Det är ca 10 grader och det är ljust - det finns alltså stora fönster där. Min fråga är om jag skall ha lyset på (lysrör) eller mörkt, vilken temperatur är bäst beroende på om jag har mörkt eller ljust? Helst vill jag inte ha så kallt eftersom hundarna också är där ibland.
Vinterförvaring av engelsk pelargon? Kan jag ha denna inne i bostaden? Hur? Jag har också ohyra på pelargonerna i växthuset. Ser gröna ut! Jag satt Plant Pin i varje kruka när jag tog in dem och jag gjorde det precis innan det frös. Ska jag sätta nya Plant Pin eller ska jag spsruta? Och om jg skall spruta vad är bäst?
Amatör som i ungdomens dar hatade pelargoner men nu på ålderns höst älskar dem och försöker få tag på litet ovanliga sorter.
Hoppas på svar från nån som kan detta för jag vill faktiskt försöka få dessa att överleva vinterförvaringen.
Barbro
Katrina
Låter som perfekta förhållanden! Stora fönster och +10 grader.
Sånt gillar iaf mina pelargoner.

De senaste åren har jag övervintrat mina pelargoner i gäststugan = ljust och +10.
Det har fungerat utmärkt. Jag har inte bjudit på nåt extra ljus, de ska ju vila.
Så det gäller att vara försiktig med vattningen också...
Mina får en "fuktslurk" varje lördag.

Mina engelska pelargoner står på samma ställe och med samma behandling. Jag har bara två st såna, men jösses va´ de blommade i somras!

Det där med ohyra får nog nån annan svara på... wink.gif
Vet inte om jag förstått dig rätt: är ohyran grön? larver? löss?
Själv använder jag diskmedel i vatten till all ohyra... sleep.gif
Helen i Piteå Zon 5
Med risk för att bli "utbuad "så måste jag erkänna, att alla plantor jag tar in för vinterförvaring ,duschar och vattnar jag med Pyrex. /Helen i Piteå
cissi i onsala
En gång för massor av år sedan så testade jag att klippa ner dem in till stammen, spola av rötterna och hänga dem upp och ned i ett snöre. Inget jag kom på själv utan läste i en tyskveckotidning, de jobbar mycket med sina balkonger. Det funkade kanonbra, vet inte varför jag struntat i det sedan jag flyttade till hus, men i år har jag två fina pelargonior utomhus som jag skall testa att förvara på detta sätt. Någon gång fram i mars-april skall de ner i kruka och fram i soligt fönster.
yla
CITAT (cissi i onsala @ 09-10-2003, 18:48)
En gång för massor av år sedan så testade jag att klippa ner dem in till stammen, spola av rötterna och hänga dem upp och ned i ett snöre. Inget jag kom på själv utan läste i en tyskveckotidning, de jobbar mycket med sina balkonger. Det funkade kanonbra, vet inte varför jag struntat i det sedan jag flyttade till hus, men i år har jag två fina pelargonior utomhus som jag skall testa att förvara på detta sätt. Någon gång fram i mars-april skall de ner i kruka och fram i soligt fönster.

hur ska dom vara då svalt mörkt ljust varmt???????????????????????????
verkar vara ettt bra sätt wub.gif
zaaritha
Min svärmor hängde sina i förrådet i källaren--hon bor alltså i hyreshus.
Det gick bra--de blommade för fullt på balkongen följande sommar!
Maj-Brith
yla
va bra då blir det hängning av pelagonerna iår rolleyes.gif
lolo
Aha, det var ett nytt och intressant tips! Hänga pelargonerna med rötter upp och ned! Då ska de väl ha rätt svalt och mörkt också, förstår jag? Säkert också bättre med tanke på risken för att de ruttnar så lätt under vintern. Tack för tipset!

/Ann-Louise i Umeå smile.gif
cissi i onsala
Källaren är nog idealet, men mina blev hängande i badrummet med ett jättefönster(mot norr), de hängde på en krok längst in. De blev kvar där och det gick ju bra. I år hänger jag nog mina i vårt varmgarage, skall nog inte vara för kallt.
Nina P
Ju varmare desto mer ljus vill pelargonen ha. Har du ca 5 grader kan de stå helt i mörker till våren. Klipp dock INTE ner pelargonerna nu, vänta tills de börjat växa nya skott till våren. Gröna ohyra ? Kan det vara bladlus? Men det är inte lönt att spruta nu, låt kylan ta död på ohyran i stället dom brukar inte tåla så svalt.
Sen är det alltid lättare att övervintra pelargoner som heter Zonale i namnet. En del sommarpelargonen t ex häng, kan vara svåra att klara men det kan gå.
Engelska pelargoner har jag själv märkt att de vill gärna ha ganska svalt för att bilda nya blommor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon