Full version: Jordförbättring
Anki V
Jag funderar på det här med jord.

Som jag skrev i någon tidigare tråd så är jag fullständigt novis på det här med odling (blommor har jag alltid gillat).

I mina nya rabatter så har jag fyllt i ”planteringsjord” (6 för 100kr) + kogödsel.

Jag har i en av rabatterna planterat två rosor och om jag förstått det rätt så behöver de lerjord för att må riktigt gott.

Av en ren tillfällighet så gick jag förbi ett ”bygge” där dom grävt upp en massa lera och jag passade på att förse mig med några påsar.

Är det idé att försöka ”mylla” ner lite lera i planteringsjorden eller ska jag bära tillbaka leran?

När det gäller Lavendel och mina örtkryddor, ska jag mylla ner lite sand för att få bättre dränering eller klarar dom planteringsjorden?
olgak
Är väl också en novis när det gäller jord, men tycker att det är superintressant och viktigt! Och något har jag väl snappat upp smile.gif.

Min viktigaste erfarenhet med jord i rabatter är att täckodling med gräsklipp även i rabatten är guld värt. Mängden maskar ökar otroligt och jorden blir mjuk och fluffig av deras arbete, det blir ingen torr och hård yta på jorden och man tillför organiskt material hela tiden så jorden blir bättre och bättre s a s av sig själv.

Problemet med "planteringsjord" är väl att den kan bli lite väl kompakt om man bara använder den - så blir det i alla fall i urnor! Jag skulle bara tillföra kompost eller grönt material (gräs eller annan finfördelad grönmassa - har t o m använd hö som täckning med bra resultat!) och sen låta naturen ha sin gång.

Om lera har jag också undrat, fr.a. p g a all kattsand jag slänger - den består av bara lera så vitt jag förstår (märke "Pussi"). Nu bor jag i flerfamiljshus, så använd kattsand kanske inte man ska sprida ut här ha ha, men jag har ändå undrat om man inte borde kunna ha den till något. Annars misstänker jag att det där med rosor-lerjord handlar om näringsinnehållet, lerjord är näringsrik, men har man fin jord och bra gödsel så vet jag inte.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon