Full version: Jordfrbttring
Anki V
Jag funderar p det hr med jord.

Som jag skrev i ngon tidigare trd s r jag fullstndigt novis p det hr med odling (blommor har jag alltid gillat).

I mina nya rabatter s har jag fyllt i planteringsjord (6 fr 100kr) + kogdsel.

Jag har i en av rabatterna planterat tv rosor och om jag frsttt det rtt s behver de lerjord fr att m riktigt gott.

Av en ren tillfllighet s gick jag frbi ett bygge dr dom grvt upp en massa lera och jag passade p att frse mig med ngra psar.

r det id att frska mylla ner lite lera i planteringsjorden eller ska jag bra tillbaka leran?

Nr det gller Lavendel och mina rtkryddor, ska jag mylla ner lite sand fr att f bttre drnering eller klarar dom planteringsjorden?
olgak
r vl ocks en novis nr det gller jord, men tycker att det r superintressant och viktigt! Och ngot har jag vl snappat upp smile.gif.

Min viktigaste erfarenhet med jord i rabatter r att tckodling med grsklipp ven i rabatten r guld vrt. Mngden maskar kar otroligt och jorden blir mjuk och fluffig av deras arbete, det blir ingen torr och hrd yta p jorden och man tillfr organiskt material hela tiden s jorden blir bttre och bttre s a s av sig sjlv.

Problemet med "planteringsjord" r vl att den kan bli lite vl kompakt om man bara anvnder den - s blir det i alla fall i urnor! Jag skulle bara tillfra kompost eller grnt material (grs eller annan finfrdelad grnmassa - har t o m anvnd h som tckning med bra resultat!) och sen lta naturen ha sin gng.

Om lera har jag ocks undrat, fr.a. p g a all kattsand jag slnger - den bestr av bara lera s vitt jag frstr (mrke "Pussi"). Nu bor jag i flerfamiljshus, s anvnd kattsand kanske inte man ska sprida ut hr ha ha, men jag har nd undrat om man inte borde kunna ha den till ngot. Annars misstnker jag att det dr med rosor-lerjord handlar om nringsinnehllet, lerjord r nringsrik, men har man fin jord och bra gdsel s vet jag inte.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon