Full version: Akvarium
Credo
Jag går och funderar på att skaffa ett litet mindre akvarium (kanske ca 60 cm brett eller så) och har en del frågor. Det här är några:

Är det mycket jobb att sköta ett akvarium?

Ska fiskarna ha mat varje dag eller går det att åka bort över en natt?

Vad är det viktigaste man ska tänka på när man skaffar akvarium?

Även tips på bra böcker som jag kan låna på biblioteket alternativt köpa samt sajter som är informativa uppskattas mycket!

Fenja
Jag tror att du hamnat i lite fel forum... här kan du nog hitta något lämpligare, där du kan diskutera akvarier och fiskar.
Mvh
Fenja
Credo
CITAT (Fenja @ 04-06-2005, 01:21)
Jag tror att du hamnat i lite fel forum... här kan du nog hitta något lämpligare, där du kan diskutera akvarier och fiskar.
Mvh
Fenja

huh.gif Är inte 'Småprat'-delen till för prat om allt möjligt?
zaaritha
Jo--det är den!
andersen
CITAT (Credo @ 03-06-2005, 23:46)
Jag går och funderar på att skaffa ett litet mindre akvarium (kanske ca 60 cm brett eller så) och har en del frågor. Det här är några:

Är det mycket jobb att sköta ett akvarium?

Ska fiskarna ha mat varje dag eller går det att åka bort över en natt?

Vad är det viktigaste man ska tänka på när man skaffar akvarium?

Även tips på bra böcker som jag kan låna på biblioteket alternativt köpa samt sajter som är informativa uppskattas mycket!

Akvarium,något att tänka på är att ju större akvarium ju lättare är det att sköta det,fiskarna behöver inte mat varje dag det går bra att åka bort någon dag, ja du kan vara borta någon vecka det finns speciela foder stenar att köpa vid sådana tillfällen,det viktigaste om man är nybörjare på akvarium är att köpa fiskar som passar med varandra, mitt råd är att köpa svärdbärare, guppi, blackmolly, dom är snälla mot varandra, tänk åxå på att inte ha för många fiskar för sök att få en ballans mellan växter fiskar, och akta så att inte akvariumet står i sol ljus för då får du problem med alger.
Pia mitt i Skåne
Det finns en jättebra sajt som heter zoopet där man kan läsa om fiskar, akvarium, växterna, boktips, belysning, ja, allt som man behöver veta. Det finns också c:a 2 500 färgfoton att titta på.
Fenja
CITAT (Credo @ 04-06-2005, 02:07)
huh.gif Är inte 'Småprat'-delen till för prat om allt möjligt?

Jo självfallet! Jag tänkte bara att om du verkligen vill ha bra och kunniga svar är chansen att få det kanske större på ett forum som handlar om just akvarier och fiskar....
Mvh
Fenja
Caprice
Håller med Andersen, satsa på ett lite större om du ska ha ett akvarium..

Såg ett avsnitt av Äntligen Hemma där de sågade ett runt hål i väggen och satte ett akvarium bakom detta hål... Kanonsnyggt!

Tycker det är jättevackert med akvarium, men har en fobi om att det ska gå sönder... Hujedamej... wacko.gif

Caprice
kristerh
CITAT (Caprice @ 04-06-2005, 11:24)
Tycker det är jättevackert med akvarium, men har en fobi om att det ska gå sönder... Hujedamej... wacko.gif

Caprice

Jag hade ett 300 liters som sprack i botten, förmodligen spänningar i glaset, som tur var jag hemma, hörde ett kraftigt pang, sprang upp och såg att vattnet sipprade ut, paniken hägrar, fram med en hink, fånga in alla fiskarna, fram med en annan hink och all handdukar jag har, bredde ut dem på golvet, har parkettgolv!! wink.gif trot eller ej jag hann få undan allt vatten innan vattnet trängde ner i parketten, nu syns intet spår,
skänkte bort alla fiskar o allt annat och bestämde mig för att aldrig mer ha ett akvarium, det tog ett halvår sedan köpte jag ett nytt, men jag vågar inte ha det på övervåningen om det skulle börja läcka igen och jag inte är hemma så blir bara undervåningen förstörd wink.gif unsure.gif
krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon