Grann-tanten
Någon som kan föreslå lämpligt barr-pelarträd som jag vill plantera där jag har ringat in. Zon 2, stenig, väldränerad jord, mycket skyddat läge. Jag söker ett barr-pelarträd som blir ca 5-6 m högt och mycket smal, typ 30-40 cm.

Tack
zaaritha
Tja, inte vad du sökte; men thuja är "smal" . Blir ca 3 m hög.
Cilla
Svensk en kanske?

Juniperus communis 'Vemboö' E-planta, inte mer än 50 cm vid och 3-5 m hög som fullvuxen

Eller om jag får gå ifrån barrträdskonceptet: Pelaraplar!

Grann-tanten
Jag söker något i stil med vad man kan se i exempelvis spanien man ser extremt smala och höga, vad jag tror är cypresser. jag vill att de garanterat blir 5-6 meter. Pelaraplar ett bra förslag, dock är jag i denna placeringen beslutat det skall vara barrträd, för vintergrönans skull.

Tack för dessa förslag, och jag är tacksam för fler sådana.
Cilla
Jag kan inte cypresser något vidare, någon annan får svara på detta. Så länge kan du läsa mer på http://www.shenet.se/vaxter/cypress.html och http://www.osterlen.com/arboretum/cypress.htm.

Det finns definitivt sådana som är mer än 4 meter höga och inte mer än en meter breda och säkert de som är smalare också. Doften på vissa cypresser är enorm, det är ljuvligt att stryka förbi dem! Också soliga vinterdagar sprider de sin behagliga och mystiska doft.

Om du bryr dig om doften - ha det som egenskap när du väljer också.
zaaritha
Pelarthuja!!??
Grann-tanten
Jag tror att det jag är ute efter är Cupressus sempervirens
ITALIAN CYPRESS, men den är inte härdig i Sverige. Någon som vet om det finns en värdig ersättare?

3-5 m låter lite för liten. En meter i bredd är för brett. Det är till att ha krav. ;-) Och vad det gäller doft. Vem vill inte ha doft på sina växter. Dock är det inte huvudkravet.

Kom med mer förslag.

Juliet
Cilla
Det borde finnas någon som kan cypresser här, jag tillhör inte dem. Om du inte får tips - slå en signal till Zetas trädgård i Stockholm och fråga.
Ann i Göteborg
Jag har tyvärr inget tips på växt, men Lindhults plantskola utanför Falkenberg kanske kan ge tips?!
Louise i Göteborg
"Vanlig en" är en trevlig grön pelare som tål mkt sol och torka, till skillnad från idegran och tujor som i allmenhet vill ha det lite halvskuggigt och fuktigt.

'Junipers hispanica' håller ungefär de mått du anger. Vanlig svensk växer lite snabbare och blir lite större men får bär och doftar mer. (Detta hos mig ialla fall)

En är också (hos mig) mindre känslig för vårbränna.
kristerh
En palaridegran kanske, blir smal och hög.
krister
Big Gardener
CITAT (kristerh @ 08-06-2005, 19:54)
En palaridegran kanske, blir smal och hög.
krister

Pelaridegran, Taxus baccata 'Fastigiata' blir ganska hög, men den kan faktiskt bli ganska bred också. Gott och väl upp mot 2 meter bred som fullvuxen.

Det är nog väldigt svårt att hitta en naturligt växande barrträd som är 30-40 cm bred. Jag kan inte på rak arm komma på någon, varken Cypress, Ceder eller Tsuga, som skulle vara härdig i Sverige och hålla exakt de måtten du nämner.

Pelarformen av blyerts-en, Juniperus virginiana 'Skyrocket' är nog den som ligger närmast. Den blir 0,4-0,5 bred och 2-3 meter hög. Härdig zon I-II.
Smaragdthuja, Thuja occidentalis 'Smaragd', kan bli 4-6 meter hög, men kan nog bli 1,0-1,2 bred

Har ingen erfarenhet av 'Vemboö' men om den inte blir bredare än 0,5 meter, borde den vara det bästa valet. En, Juniperus communis är överhuvudtaget annars en växt som uppför sig väldigt nyckfullt beroende på vilken plats de hamnar. Men om den finns som E-planta är ju det kanon.
Grann-tanten
'Vemboö' blir tydligen 3-5 m på 20 år. Har inte riktigt så långt tålamod. Hur är det med 'Smaragd' och 'Skyrocket'? Är de långsamväxande?

Juliet
Big Gardener
'Smaragd' skulle jag säga är relativt snabbväxande, men det är helt en fråga om etablering. Jag skulle nog rekommendera att köpa lite större plantor så behöver man inte vänta lika länge och får oftast en bättre etablering. Jag tänkte lite på breddmåttet för 'Smaragd' och vill nog justera det till 1,1-1,3 i slutbredd.

'Skyrocket' är långsammare än Thuja, men inte så långsam som J. communis med namnsorter. Dock vill jag säga att en sort som uppnår sin slutstorlek på 20 år faktiskt är ett snabbt träd.
Hannele
I Danmark såg jag tuja klippt till pelare:

Idegran är också lätt att forma, i Skåne och i England:

kristerh
Ja det är ju lätt att klippa till dem om de blir för breda, fast de växer ju rätt sakta wink.gif
krister
Big Gardener
Att ha dem formklippta är ju också ett alternativ som kan bli mycket snyggt också. Mer arbete visst, men man får ju dem så som man vill ha dem.

Fast om det ska vara formklippt kan jag inte rekommendera varken pelaridegran eller smaragdthuja. Då bör man välja helt vanlig idegran, Taxus baccata eller helt vanlig Thuja, Thuja occidentalis. Helst inte några andra namnsorter utan ursprungssorterna.
Hannele
Fredriksdahl, Erotisk Trädgård.
Vem sa att tuja är tråkig? tongue.gif
Grann-tanten
Visst är det snyggt med formklippta buskar och träd. Men jag försöker ha en ganska lättskött trädgård, pga skada. Orken måste räcka till växthus och krukor också. Jag hade tänkt lägga lite mer på att köpa plantor på strax över en meter. Jag har hittat plantor på upp till 1.30 m. Men om man skulle vilja ha lite större, vart vänder man sig då?

Juliet
Cilla
Tala med din plantbutik och be dem ta in större exemplar. Brukar vara svårt att beställa sirekt som privatperson i få exemplar.

Vor intressant att veta om du hittar det du säker. Meddela gärna vad det blev här!
Killensomvillhagrönafingrar
Inspirerande tråd det här, verkligt trevlig inramning till din altan.

Livsfarligt att man kan lägga in bilder i inläggen, habegäret bara ökar wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon