Full version: Oranie
zaaritha
Har ett litet äppelträd, oranie, som inte burit nå´t--på 3-4 år.
Ska vi gräva upp det, eller kämpa vidare???
Svärfar satte det, -92.
Vad gör vi??
Cilla
Har trädet beskurits och i sådana fall hur? Har det blommat och i sådana fall var blommorna normala? Regnade och blåste det under blomperioden? Har det sol? Har bladen utvecklats normalt eller är de angripna eller små? Finns det andra äppelträd i närheten?

Om det har sol och i övrigt utvecklats normalt och inte har beskurits på all sin lite äldre ved så beror bristen på blom på den unga åldern. Trädet satsar på att bygga upp grenar som i framtiden ska kunna blomma och ge mycket frukt.
Pirum
Verkar trädet i övrigt friskt så tycker jag att ni ska behålla det. Unga träd kan vara lite lynniga, flera av våra relativt unga träd (knappa 30 år, flera olika sorter) började egentligen inte ge bra förrän de var 15-20 år.

Vad gäller just Oranie så verkar det som att flera personer haft misslyckade skördar i några år nu. Cilla hade noterat vivlar på sitt Oranie tror jag. (och nu ser jag att hon redan svarat smile.gif )

Vi har ett Oranie-träd som vi inte beskurit alls i år, det blommade helt fantastiskt förra veckan. Tog några dassiga bilder med min mobilkamera, men kan inte webba dem nu eftersom jag kör med datorn uppkopplad via mobiltelefonen.
Hoppas hoppas att det blir många Oranie i år för det är ju så goda äpplen smile.gif Har varit väldigt klent med Oranie här nu i några år, kanske vänder det nu smile.gif Om nu inte regnet kom och förstörde all pollinering unsure.gif
Mi70
Vår oranie har också gett dålig skörd, dvs ingen alls nästan de senaste 3 åren, trädet är planterat 2000, och har också drabbats av vivlar........ Men i år blommade det fint, jag hoppas på någon frukt.....!
snofsan
Mitt Oranieträd blommade också ovanligt mycket förra veckan. Hoppas bina hann runt under helgen då det var varmt.

Förra året var det lite magert med äpplen men jag tror att det berodde på det myckna regnandet. Det verkade som om trädet inte orkade för det släppte en del kart. Och ändå står trädet i en rosenrabatt och får gott om näring. Året innan fick vi den först skörden på omkring 30 stora goda äpplen.

Mitt träd är bara 5-6 år gammalt. smile.gif Men jag förväntar mig många goda äpplen i framtiden.

Så ha tålamod och ge lite kogödsel och vatten så kanske det blir bättre. smile.gif
zaaritha
Det har inga blommor.
Det planterades 1987.
Har bara burit enstaka frukter se´n dess.
Det står öppet, med sol från alla håll.
Har beskurits de senaste 3 åren av utbildad person (inte jag!!)
men ger inget ....
Finns aroma, transparante blanche, summerred,kavlåsa port, husmodersäpple, m.fl. i trädgården.
snofsan
Jag tror att Transparent Blanche är pollinerare, pollinerar de flesta men är inte säker. Får kolla på någon lista. smile.gif

Kan det vara gödselbrist? huh.gif
zaaritha
Vi har gödslat!!
snofsan
Ja, har kollat. Pollineras av Tr. Blanche, Säfstaholm, Gravensteiner, Melba röd och Åkerö.

Gör som dom visade någonstans på Algomins hemsida: Gräv ett djupt spadtag och lägg jorden åt sidan, släng i gropen några nävar Algomin (eller blåkorn) och vattna mycket under en vecka eller så tills kornen delvis lösts upp. Lägg på torvan igen.

Gräv på det sättet med ca 1,5 meters mellanrum i en vid cirkel runt trädet vid ytterkanten av kronan och ge gödning.

Så gjorde jag med mitt 100-åriga Gravensteinerträd och det mådde därefter mycket bra och gav stora fina äpplen.

Det kanske gör susen så att du nästa år får massor med äpplen.
biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
zaaritha
Värt ett försök--snofsan!!
Cilla
Jag skulle gjort samma sak fast med långtidsverkande gödslingsmedel som dessutom är jordförbättrande. Lyft på grässvålen under kronan på så många ställen du orkar, lägg kogödsel där och grästorvan upp och ned. Vattna om det händelsevis inte skulle regna så mycket (som det ialalfall gör här)...
Mi70
Hur mycket skall man lägga ner? Jag har INTE gödslat mitt oranie sedan vi köpte huset för tre år sedan, kanske kan vara värt ett försök.... Skall man gräva runt stammen eller utanför, hur långt utanför? Är det bättre än att lägga gödsel ovanpå jorden runt stammen? Hinner en gödsling utförd nu göra något resultat i år på äppelskörden, eller först nästa år?
Cilla
Man måste se trädet och dess miljö för att bli säker på varför det inte sätter blomanlag.

Att unga träd inte ger blommor och frukt är inte konstigt, de satsar på att bygga grenverk. Beskärning är en annan vanlig orsak - man har skurit bort all ved som har åldern inne för att sätta blommor. Blommar trden men inte bär frukt är det andra orsaker.

Gödsling av träd görs före midsommar. Första steget är att ta bort all grässvål under kronan, eller i marken under kronans ytterkant där trädet tar upp mest näring. Vid stammen tar de vuxna träden inte upp näring alls.

Att ta bort gräs är det viktigaste. Man kan också vända på grästorvorna. Vill man absolut ha intakt gräsmatta under träden kan man lyfta på gräset och lägga naturgödsel under.

Som steg 2 kan man antingen lägga kompost eller brunnen ko/stallgödsel under kronan. Algomin fungerar också men det är korttidsverkande och det hjälper inte trädet med syresättning av jorden alls lika bra som djurgödsel gör. Blåkorn har fel sammansättning för träd, bland annat för mycket kväve så att trädet växer men inte sätter blom. Gräsmattegödsel är ännu värre, det bär inte användas i närheten av trädens rötter.

Som steg 3 när man vnt grstorvorna och lagt kompost/gödsel kan man så i gröngödslingsväxter. Dessa slår man ned på sensommar/höst och de ger tillbaka mer än de tagit. Istället för gröngädslingsväxter (finns att köpa fröblandningar), om man inte gillar deras ängslika blomning, kan man så i vilka ettåriga växter som helst. Låt dem vissna ned på platsen och mylla ned dem i jorden under trädets krona.

Gödsling innan midsommar ger effekt redan samma växtsäsong, man ser det tydligare ju tidigare på våren man gör det. Träden växer bättre, lir starkare, får mörkare blad och klarar angrepp och sjukdomar bättre.

Fruktanlagen för nästa år bildas på sensommaren, men hur man beskurit, ljusförhållanden, sort och annat spelar större roll för trädets prioriteringar eftersom de flesta trädgårdsjordar brukar vara tillräckliga för att träd ska kunna ge frukt.

Annat är det om trädet bommar men släpper alla kart. Då kan man påverka detta genom att gödsla nu. Samt att vattna mindre träd om det blir torrt.

Mer om gröngödsling finns på min sajt. Att göra ett av stegen eller öppna på ett ställe under trädets krona är bättre än att inte göra något alls.
Mi70
Tack cilla!

HÄr är min oranie med den "svarta torra stammen", som jag nämnde, är det något att oroa sig för?

HÄr är hålet i stammen på min oranie.....Vad tror du...????

Här är själva trädet, som du ser lutar det, men i våras tog jag bort två större grenar som kompensation.

Trädet är planterat 2000, och bar mycket frukt första sommaren vi bodde här 2002. Det har blommat fint varje år men varit angripet förra året och i år. Det har bara burit några äpplen sedan 2002. Jag skall gödsla enligt dina anvisningar så får vi se!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon