wildstar666
04-06-2005, 09:43
Hej. Jag behöver hjälp mina rosor blir snart uppätna av gröna löss vad ska jag göra?
Har provat med såp vatten men utan något vidare resultat, kan man testa något annat?
Går det lika bra med grön såpa och gul såpa eller blir det någon skillnad?
Måste man blanda på något speciellt sätt?
Mvh Wildstar
Åsa, mälardalen zon 2
04-06-2005, 14:39
Lugn bara lössen äter inte upp rosen. Oftast så är lusangreppen störst i början av säsongen själv drar jag bara med fingrarna över knopparna där de flesta lössen finns, man får bort ganska många på det sättet. En fördel med att klämma för hand är också att man ger lössens fiender en chans att föröka upp sig så oftast brukar de ta över jobbet längre fram under sommaren.
En hård stråle med vattenslangen kan också minska ner mängden löss på rosorna.
Ska man spruta med såpa och liknande så måste man spruta ganska ofta kanske 1-2ggr i veckan och man måste träffa lössen med medlet annars dör de inte. Med tanke på att man även tar död på lössens fiender med medlen så måste man ofta fortsätta spruta under sommaren.
Gul och grön såpa är samma sak man har bara tillsatt lite färg i den gröna 1/3dl såpa per liter vatten brukar vara lagom man kan även göra det lite starkare genom att tillsätta en skvätt T-röd i såpvattnet. (spruta ej i solsken)