*solis*
Jag undrar:har jag många fel när jag skriver?
Jag har aldrig lärt svenska i skolan, utan genom att lyssna,prata,läsa och skriva.

Jag använder till ex.detta ; men egentligen vet jag inte när den skall användas, så jag använder den då jag tror at den(;)passar tongue.gif
andersen
;har jag alldrig använt vad betyder det?¿?väntar med späning på svar ifrån någon som kan svara
Pixi
det här hittade jag om semikolon:

När man vill avgränsa två satser (oftast huvudsatser) från varandra men tycker att de hör för nära ihop för att åtskiljas med punkt. Motståndarna kunde inte vinna framgång utan hjälp av pressen och skolan; tidningarna vågade emellertid inte förlora prenumeranter
Berith
Och det här hämtade jag från susning.nu
CITAT
Enligt Svenska språknämnden ska semikolon ses som ett skiljetecken någonstans mellan punkt och kommatecken. De anser något diffust att semikolon bör användas när kolon är för starkt och komma är för svagt skiljetecken. "Valet mellan semikolon och andra tecken är en fråga om tycke och smak."
Biggan_
Det kvittar väl om det är gramatiskt korrekt, det vi skriver här på småprat! Huvudsaken är väl att man förstår varandra! smile.gif
Det är väl bättre att lägga energin på innehållet än på utseendet! rolleyes.gif
Du är duktig på att skriva svenska och uttrycker dej väldigt bra solis! smile.gif smile.gif smile.gif
Berith
CITAT (solis @ 04-06-2005, 11:31)
Jag undrar:har jag många fel när jag skriver?
Jag har aldrig lärt svenska i skolan, utan genom att lyssna,prata,läsa och skriva.

sleep.gif Glömde....
Ingen fel på din svenska Solis! biggrin.gif wub.gif Tycker också att det är ganska oviktigt om det är grammatiskt rätt.

Reagerar mer på om nån som arbetar med texter använder "fel" ord. Häromdan stod att läsa i vår lokala tidning att ridklubben här i stan hade fått en gåva av en gammal hovslagare. Det var en massa hästskor som han samlat på sej under en lång tid av år och som han nu på ålderns höst ville ge till ridklubben för framtida bevaring. Trevligt! Men på hur många ställen som helst i texten hade journalisten bytt ut hästskor mot hästhovar. blink.gif Om han skrivit fel en gång vore det väl "förlåtligt" men inte så många gånger som han gjorde det!
Christoffer
; är semikolon, ett enkelt exempel för att lära sig det är tex "Jag har målat min naglar i olika färger; i blått, grönt, gult och rött."

Nej, jag har inte tänkt på att du skriver dåligt, men i forum och chat så är jag aldrig noga med sådant, för det är inte meningen att man ska skriva som i en novell, utan mera som när man pratar och vill få sagt saker väldigt fort.
Christoffer
Det här är en bra grej att ta till sig:

"”Eilngt en uneörnskding på ett engskelt uivtnierset så seplar det inegn rlol i viekln odrnnig bksotrnävea i ett ord såtr i, det edna som är vtikigt är att fsötra och ssita bavstoken såtr på rtät patls. Rseetn kan stå hlelur om blluer och man kan ädnå lsäa tetxen uatn porbelm. Dttea broer på att vi itne leäsr vjrae bkosatv för sig, uatn odern som hlehet.”"
Posse
CITAT (Christoffer @ 04-06-2005, 12:29)

"”Eilngt en uneörnskding på ett engskelt uivtnierset så seplar det inegn rlol i viekln odrnnig bksotrnävea i ett ord såtr i, det edna som är vtikigt är att fsötra och ssita bavstoken såtr på rtät patls. Rseetn kan stå hlelur om blluer och man kan ädnå lsäa tetxen uatn porbelm. Dttea broer på att vi itne leäsr vjrae bkosatv för sig, uatn odern som hlehet.”"

Jo, visst kan jag tillgodogöra mig även en sådan text; men nog reagerar jag i allmänhet på varenda stavfel, jag känner oftast direkt om något är fel i ordens "helhet".
amaira
"Reagera" kan jag väl göra, i bemärkelsen "noterar". Men sedan bryr jag mig inte ett enda dugg! Är mycket mer intresserad av innehållet, och att "budskapet går fram" wub.gif

CITAT

Det här tycker jag är häftigt!!! (har sett det förut)

Först tvekar jag en tiondels sekund, sedan är jag "fri" att "koda av det". Tjoff, så har jag läst allt, utan minsta problem!! Häftigt!!

Solis, du skriver `jo´ istället för `ju` (eftersom du frågar). Det tycker jag är charmigt och speglar liksom din finska dialekt wub.gif . Hoppas du inte slutar med det, för att du vet om det nu wub.gif .
*solis*
Tack för alla era svar wub.gif
Grammatik verkar vara alldeles svårt att lära så jag fortsätter att nöja mig med det sättet som jag skriver på.

Ni fattar jo vad jag skriver så det räcker för mig wub.gif men jag har alltid varit nyfiken på hur många grammatiska fel det finns i det som jag skriver.

Och inte hinner jag heller tänka på hur jag skriver eftersom orden bara sprutar ur mig laugh.gif tongue.gif
mamamaggan
Fortsätt du att " spruta " ord solis. Jag tycker du skriver väldigt rätt för att inte ha lärt dig svenska "på rätt sätt" ( vad nu det är).

Och är det någon som inte förstår vad som menas så kan man ju alltid fråga, fast inte behövs det p g a att du skulle skriva "fel".

Var du bara som du är solis wub.gif för annars skulle det inte vara du.
Pirum
CITAT (Christoffer @ 04-06-2005, 12:29)

Påminner om det där ordspelet på en av våra dåliga kommersiella TV-kanaler. De har långa ord men kastar bara om bokstäverna lite grand så att vem som helst kan läsa det snabbt. Vindrutetorkare blir kanske nidvetruroktrae elller nåt. Oj, det där såg ju rätt svårt ut. Men på femman, trean, ZTV, eller vilken kanal det nu är, där gör de iaf lättare omkastningar.

Tycker språket överlag här på forumet är bra. Finns forum med tusen gånger sämre språk. Sämst språk ser man nog på exempelvis Blocket. Fattar inte att folk som ska sälja dyra saker inte ser till att annonserna ser seriösa ut.

"Fräch turbo bil., 25,000 KR, Toytoa Celika, en ägare måste ses eller bytes mot bmv, eller annan båt. "
Berith
CITAT (amaira @ 04-06-2005, 12:42)
"Reagera" kan jag väl göra, i bemärkelsen "noterar". Men sedan bryr jag mig inte ett enda dugg! Är mycket mer intresserad av innehållet, och att "budskapet går fram"  :wub:

Tar det som en kommentar till mitt inlägg längre upp... rolleyes.gif

Såklart att jag är intresserad av innehållet, det är ju därför jag reagerar på om journalister använder ett ord när dom i själva verket menar ett annat. Men jag förstår inte hur du inte kan bry dej vad som skrivs och ändå vara mer intresserad av innehållet. Jag har fått uppfattningen att du läser ganska mycket - och då verkligen läser det som skrivs! - och då borde du ju vara noga med att författaren verkligen ger dej rätt ord.
Sulawesii
Teve-reklam för Vectavir:
Får du också munsår när du minst behöver det?

Vet inte om jag fick till det helt rätt, men på ett ungifär.
Alltså, jag bara undrar: NÄR SJUTTON BEHÖVER MAN MUNSÅR SOM MEST???? Eller för den delen; över huvud taget?

Sådant blir jag irriterad på. Är det reklam, annonser, artiklar osv har man ett ansvar för att det blir som det borde.
Privat räcker det med att jag förstår vad som menas.
Berith
Och jag reagerar på reklamen för chokladdrycken där dom säger att den "finns nu också som färdigblandad". Tycker det låter helknepigt. unsure.gif

Det bästa medlet mot munsår är fö Munkens bisalva. Har inte haft munsår sedan jag började med den för flera år sen. Rekommenderas!
Biggan_
CITAT
Det bästa medlet mot munsår är fö Munkens bisalva. Har inte haft munsår sedan jag började med den för flera år sen. Rekommenderas

och var köper man den?? Har jätteproblem!! sad.gif
Förlåt! Hör inte hemma i tråden! wink.gif
Berith
Köpte min på hälsokosten. Hittade en bild här - jag har det lilla stiftet.
Biggan_
CITAT (Berith @ 05-06-2005, 13:46)
Köpte min på hälsokosten. Hittade en bild här - jag har det lilla stiftet.

Tack Berith smile.gif
Den skall jag prova smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon