Full version: Phalenopsis
Jeanette/västra götaland
Jag har 2 phalenopsisar som tar dyrbar fönsterplats biggrin.gif hos mig.

Kan jag flytta ut dem till växthuset?

Där är det ett fuktigare klimat, gillar de det?

Mvh Jeanette
Jeanette/västra götaland
Det får bära eller brista, jaga sätter ut dem så får vi se om de trivs.

//Jeanette
Thea
...det måste väl vara perfekt i växthuset? Med ljus och fukt och värme och allt liksom? Undrar vad proffsen säger. unsure.gif
Annlo
jag har skrivit om hur jag gör i en annan tråd nyligen "vad är det för orkidéer jag har?" tror jag att den hette!

Lycka till!

Annlouice
Christer i Falköping
Tänk bara på att de inte vill ha för mycket sol. En phalaenopsis trivs ju bäst i ett norrfönster på sommaren.
Christer.
foolishRice
Sätt ut den i växthuset!

Phalaenopsis växer i funktigt och varmt klimat. Man kan ta ut många orkidéer under sommaren; men phalaenopsis (brudorkidé) hör till de som inte tycker om vår torra och "kyliga" sommar. Mina phallar får stå kvar innomhus (jag har inget växthus).

Cambria/Vulstekeara och "bulborkidéer" med tunna, avlånga blad brukar jag ta ut (likaså större individer av dendrobium).

Jag har redan hängt ut en Miltassia; den hänger och dinglar i äppelträdet.

(Man bör tänka på att flytta ut orkisarna lite lugnt. Det är säkrast att låta dem anpassa sig något till det nya vädret.)
inglan
Hej!
Jag brukar också hänga ut mina orkideér i äpelträdet, de som inte blommar vill säga. Men det gäller att passa och hälla ut vatten om det regnar mycket. Annars är det ofta att de kommer nya blomstänglar när de hängt ute hela sommaren. Får bara inte vara ute när det är frost....

Hälsningar Inglan smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon