Hoffsan
04-06-2005, 12:48
Hej jag har köpt 2 st klematis som jag har planterat i krukor, en Nelly Moser och en Inspiration.
Nu undrar jag hur jag ska beskära dessa. Jag har läst olika böcker och det står olika i alla tycker jag
Det här borde du egentligen fråga clematissällskapets kunniga medlemmar om. Jag skriver ned det jag snappat upp från dem och mina egna lite sporadiska erfarenheter:
Alla klematis ska planteras djupt, 10 cm under den nivån den stod i under kruklivet. Sista decimetern ska vara sand. (Sedan jag började lantera så överlever långt fler hos mig och de får heller inte den där svampen vid basen som tar kål på dem, vad den nu heter.)
Sedan säger de flesta att man ska skära ned nyplanterade klematisar till 3-4 ögon för att undvika de vanligaste sjukdomarna som ofta kommer av obalans mellan rot och överjordisk växt. Det har jag följt ibland, ibland inte och jag har kollat för lite för att märka skillnad (men jag tror klematisexperterna har rät, det är bättre att skära ned).
När klematisen sedan börjar på sitt andra växtår och de följande gäller att hålla reda på om de blommar på årsskott eller fjolårsskott. De som blommar på årsskott beskär man mer förstås, men det handlar inte om att skära ned den till marken utan mer klippa i topparna på någe vis som jag aldrig begripit mig på. Jag struntar i denna beskärning och är ganska nöjd ändå. Lite klipp av döda grenar brukar det bli ändå. Ska man ha en klematis att täcka en vägg behöver man nog vara mer noggrann i hur man beskär så att de förgrenar sig ordentligt. En del klematisar börjar från roten varje år och de behöver man ju bara ta bort de gamla växtdelarna på, om man inte spar dem för klematisen att klättra i.
Klematisar beskär man på våren när man ser var bladen kommer, och efter att risken för nattfrost är över.