Full version: Murgröna.
Adri-Anne
Har två stora fina murgrönor inomhus.
Nu undrar jag: Kan dessa efter vederbörligen härdning, planteras utomhus och klara övervintra ute? Har köpt mig en smidjärnsbåge som murgrönan skall klättra uppför.
Om det inte går, vilken annan växt kan jag ha, ställningen står under/mellan två träd och solljuset är mycket spartanskt.

Någon som vet? unsure.gif
Eva i Norrköping
Murgrönorna man har inne är nog inte samma som de man har ute. Köp härdiga murgrönor på plantskolan, kan nog bli jättefint på bågen!
Alpiner i Halmstad
Det finns många spännande former av murgröna. Vi har avhärdat plantor från julgrupper och planterat ut dem på en norrsluttning med stark lutning. Hur många som inte klarar klimatet vet vi inte, men där är många färger och former som nu dräller omkring med varandra.
Murgrönan bör nog ha något material som den kan suga sig fast vid eller bilda rötter i.
M.v.h. Bernt
Adri-Anne
Tack för svar båda två!

Får jag komma med en liten undran Bernt ?? sleep.gif
Dina bilder talar ju sitt eget språk, du kan ju det här.

Där jag tänker plantera murgrönan är det stenhård morän.
Kan visserligen ta bort ytskiktet och lägga dit jord, men kruxet är att det är så hård lutning där så risken är att all jorden far iväg när det regnar och vi vattnar. sad.gif Skulle jag göra en kantstopp som hindrar jorden att åka i väg, blir det lite knepigt då vägen är slutet på lutningen. Och bågen måste stå i början på ingången, där träden är annars kommer det att se anskrämligt ut. Hjälp nu har jag visst tagit mig vatten över huvudet. ohmy.gif ohmy.gif
Hur djupt måste jag gräva för att murgrönsuslingen skall trivas och gro?
Om det nu går att ha någon där?
Jätteglad om du bara vill säga vad du tror . smile.gif
Hälsar Ann.
Alpiner i Halmstad
Första planteringsgropen för murgrönan bör Du lägga ner lite arbete med.
När de väl börjat växa klarar den sig själv. Gräv ner en gammal plastspann som Du gjort några stora hål i botten på. Plantera i väldränerad jord och lägg lite grovt stenmaterial över, så kan Du vattna plantan fast marken lutar. I naturen klättrar den på trädstammar, stenblock och skickar ner rötter där den kan hitta gödning och fukt.
M.v.h. Bernt
Adri-Anne
Tack så mycket Bernt, för dom goda råden . rolleyes.gif

Skall göra så gott jag kan. Men gräva ett spanndjup i moränen wink.gif wink.gif
Vi har gott om vildsvin här, hoppas jag får besök just där biggrin.gif biggrin.gif

Hälsar Ann.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon