charlotta47
Hej

En klematis har valt att slå sig ner i en av mina rabatter, har ingen aning om var den kommer ifrån unsure.gif
Kan de sprida sig via frösådd?
Har letat efter info om vad det kan vara för sort och det enda jag hittat är en bild på en som se lika ut, den heter Cato. Är det någon som vet vad det är för sort och hur den ska skötas tar jag tacksamt emot svaret.
kristerh
CITAT (charlotta47 @ 04-06-2005, 15:21)
Kan de sprida sig via frösådd?

Jo den kan spridas via frösådd, ge den lite benmjöl och se till att den har lite skugga nere vid "foten" strö gärna lite sand runt det stället den kommer upp ut jorden så slipper du vissnandesjukan. Om den blommar på årsskotten så klipper du den på våren annars klipper du efter blomningen, men du behöver inte klippa.
krister
charlotta47
Blev dubbelt smile.gif
charlotta47
Tack för svar och råd. Platsen den valt är inte så bra ur min synvinkel, men säkert ur clematisens, så den får stå kvar smile.gif

Den här tråden har kanske hakat för långt ner för att synas, men jag försöker mig på en till fråga.
En som blommar på fjolårsskotten...om man klipper ner den efter blomningen, klipper man ner hela plantan då,eller bara de skott som blommat?

Kanske amatörmässiga frågor, men jag är amatör huh.gif

Tycker också det är svårt att hitta detaljerad info i böcker eller på nätet.
Kajsa
Klipp den bara om den blivit för stor, man kan klippa ur enstaka rankor men svårt när allt trasslar in sig. Klipper man nerifrån får man vänta ett år på blommor, om den blommar på fjolårsskotten.
charlotta47
Tänkte att om man klipper den direkt efter blom, hinner det komma nya skott som blommar året därpå.
Men nu låter jag min ´Tage Lundell´ vara och ansar vid behov.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon