*solis*
Det undrar jag över;varför är himlen blå,eftersom luft i sig själv inte har någon färg ohmy.gif

Och varför är regnbågen som den är med de färger som vi människor kan uppfatta?

Undrar den vetgiriga Solis smile.gif
ninnisky
http://www.sundog.clara.co.uk/atoptics/phenom.htm

Läs igenom allt på denna länken så får du svar och ämne till minst 100 nya frågor biggrin.gif biggrin.gif
Ophelia
Jag tror att det skulle se konstigt ut om den var rosa laugh.gif
*Felix matte*
och jag undrar fortfarande varifrån blåsten kommer och vart den tar vägen unsure.gif
andersen
Och jag undrar över var tar ljuset vägen, när man släcker lampan.
*Felix matte*
CITAT (andersen @ 04-06-2005, 22:02)
Och jag undrar över var tar ljuset vägen, när man släcker lampan.

In i "trådarna" så klart biggrin.gif ... de du ser inne i lampan ... tror jag. tongue.gif rolleyes.gif
zaaritha
Ner i lampfoten!! tongue.gif
amaira
Varför himlen är blå?

Därför att "ljus" är elektromagnetiska vågor, som färdas med olika längd på sina vågor.

Kortast våglängd har den blå färgen, och längst våglängd har den röda färgen.

Vanligt vitt ljus innehåller ALLA färgerna, det är en blandning av alla de färger som vi kan se.

När det vita ljuset går igenom de olika partiklar som finns i vår atmosfär, delar ljuset upp sig. Eftersom blått har kortast våglängd, bryts det mest, och sprider ut sig på himlen, och blir den färg som vi ser.
Himlen blir blå.

När ljuset behöver gå igenom ett tjockare lager atmosfär, som på kvällen när solstrålarna kommer in snett mot jorden, då har den blå färgen brutits så mycket att den har försvunnit. Kvar blir den röda färgen för våra ögon att se, den med längst våglängd.

Vart ljuset försvinner? tongue.gif
Det drar vidare med en sådan fart att det har passerat jorden runt flera gånger innan vi hinner börja fundera på vart det försvann!

Solis då, så du frågar wub.gif
Tänk så mycket det finns att fundera över här i världen. Visst är det kul!
Bettson
Och man kan undra varför stenarna inte växer? tongue.gif
*solis*
CITAT (Bettson @ 05-06-2005, 10:52)

Stenar är jo mycket fast materia(enligt våra ögon) men ändå underbart rörliga om vi kunde se smile.gif
andersen
CITAT (solis @ 05-06-2005, 11:20)

Stenar är jo mycket fast materia(enligt våra ögon) men ändå underbart rörliga om vi kunde se smile.gif

Sedan finns det ju något som heter levande stenar.
*solis*
CITAT (andersen @ 05-06-2005, 11:23)
CITAT (solis @ 05-06-2005, 11:20)

Sedan finns det ju något som heter levande stenar.

Blommor?
andersen
*solis*
Så vackert smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon