Full version: Potatis
Tyr
Hej!
Har satt en medeltidig sort av potatis i år som nu kommit upp till en knapp decimeters höjd. När ska man börja kupa den, och när man gör det ska man då kontinuerligt kupa blasten fram till skörd, jag hade för mig att potatis endast bildades utifrån knoppen på såpotatisen men det bildas alltså längs blasten också?
rosita
Man kupar potatisen för att potatis som ligger ytligt inte ska utsättas för ljus eftersom det gör dem gröna och oätliga. De innehåller det giftiga ämnet solanin, som kan ge illamående. Man brukar kupa dem 2-3 gånger under sommaren. Jag kupar första gången när blasten är ca 20 cm.
Tyr
Ja solljuset gör ju potatisen grön, men är det så eller inte att potatisen även utvecklas från stammen?
Ina
Potatisknölarna bildas utmed rötterna i hela potatisplantans rotsystem. Om man inte kupar riskerar man att de som bildats "ytligt" blir utsatta för solljus.
Pirum
CITAT (Tyr @ 04-06-2005, 18:10)
Ja solljuset gör ju potatisen grön, men är det så eller inte att potatisen även utvecklas från stammen?

Ja, potatisen är en del av stammen där energi lagras, men jag har ingen större koll på exakt hur högt upp på stammen som potatis kan växa. Beror nog på när knölarna skapas, hur fort plantan växer på höjden, etc. I hink så brukar jag inte få potatis nära ytan. Kanske är olika för olika potatisar. Jag har hört att Blå Dalsland gärna kan sättas minst 20cm under jordytan, dvs djupare än man vanligen sätter potatis, detta för att den tydligen får potatis som ligger ganska högt. Men, jag vet inte, detta är första året jag provar Blå Dalsland smile.gif

Det är iaf ingen panik med att kupa, om potäterna inte är väldigt grunt satta. Vi skulle kupat idag när potäterna är mellan 1-2dm höga blast, men, det var alldeles för blött. När vi rensar lite ogräs mellan raderna med kratta så drar vi dock upp lite extra jord runt potäterna, någon centimeter eller två.

Tyr
OK då förstår jag.
Krille
Jag brukar kupa på dom ofta,allteftersom dom växer.minst en gång i veckan rotar jag upp jord med en kratta,det blir tydligen varmare i jorden om man kupar ordentligt.Det märks att dom får en himla fart att växa om man är noga med att kupa!
Eva i Västerås
Jag kupade potatisen i söndags.
Den var lite för hög, ca 25 cm, men det har ju varit så himla blött.
De tidigaste hade redan börjat få tjockare knoppar i en del rotändar, så jag fyllde fårorna efter kupningen med gräsklipp som extra skydd.
Jag har bestämt att det inte ska frysa mer nu, så jag tog bort fiberduken.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon