snofsan
Den ståtar där ute på ängen i ensamt majestät och lyser som en fyrbåk. Ljust gul i färgen på resliga stänglar. Placerade några i ett glas i fönstret.

rolleyes.gif rolleyes.gif rolleyes.gif
Det är inte raps, har kollat.

Är det någon som vet vad det är för en växt? Något man kan flytta in i rabatten?
biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Ophelia
Förmodligen åkersenap. Tycker du den är fin och vill ha den i din rabatt så ska du ju ha det. Den är ganska vanlig
snofsan
Blir åkersenapen verkligen så kraftig och hög, ca 60-70 cm? Eller har den kanske hamnat i spillningen som rådjuren lämnat efter sig. tongue.gif

Rådjuren gillar den inte, annars hade den inte stått kvar. laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Tänk om åkersenapen tar över rabatten.... sleep.gif
zaaritha
Jag tror på ryssgubbe!!!! tongue.gif
Ophelia
Kan säkert vara en ryssgubbe oxå. Men åkersenapen kan bli så hög.
snofsan

Kollade på åkersenap, men de utåtböjda kronbladen på klockan är mycket mindre än på de åkersenapsbilder jag sett.

Likheter finns ju i det långa fruktämnet som sticker ut, så det är kanske en släkting. Dessutom verkar blomkolven vara längre och mera kompakt än åkersenapen.

Bladen stämmer tycker jag.

Vad finns det då för släktingar till åkersenapen? wink.gif

(sorry för den taskiga bilden)
snofsan

Kolla här. Inte åkersenap utan

GUL SENAP

Jordbruksprodukt alltså. Någon fågel som kryddat maten. tongue.gif

Tack för tipsen som ledde fram till mest troliga växten. biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
zaaritha
Gul senap!?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon