Full version: Lilje baggar?
katarina76
Har fått en massa hål i blanden på mina liljor, är helt klart någon som äter på dem sad.gif Såg nu att det sitter små röda skalbaggar på några av dem, kan det vara dem som är bovarna? Vet att det fins liljebaggar, hur der de ut? Och framför allt, vad gör man åt dem! Hjälp!? huh.gif
snofsan
Det är just de röda, orangeröda, skalbaggarna som kallas liljebaggar. Deras larver, som utvecklas ganska snabbt, ser ut som småsmå brunaktiga sniglar och de kan kaläta en liljestängel i ett nafs. Man brukar se deras svarta avföring på bladstumparna och man får då lägga sig ner och kika underifrån var dom håller hus. sad.gif

Det gäller att hela tiden klämma ihjäl liljebaggarna och deras larver. Baggarna parar sig på liljorna - det såg jag förra sommaren - så ibland kan man klämma två på en gång. tongue.gif

Äckligt göra men ett måste - och det finns ju engångshandskar i färgaffären. biggrin.gif
Irene_L
Tänk på att Liljebaggarna lätt ramlar ner på jorden när du rör plantan. Då lägger dom sig upp och ner och det är svårt att se dom mot jorden wink.gif Lägg därför något under planta innan du försöker få tag i odjuren. Sedan är det bara att klämma ihjäl dom.
mvh
Irene
katarina76
isch... tack för svaren, inget trevligt göra med andra ord... fins inget annat sätt att ta dö på dem, inget de ogillar eller så? *ser hoppfull ut*
Nej, är väl som alltid, genvägar är sällan just det, får väl ut och kläma i hjäl dem.... eller...om de nu rammlar lätt, kanman kanske försöka samla upp dem och dränka dem eller nått? Får väl prova mig fram, tongue.gif
Heddas matte
jag brukar lägga dom på stenplattorna och stampa på dom..
och så här ser de uthttp://www.odla.nu/artiklar/liljebaggar.shtml
mamamaggan
Här kan du få tips http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...82a81ebd1f9590d.
Airamya
Vilka är de där orangeröda baggarna med svarta 'vingar' som man ser överallt??
Anita S
jag har en liljebaggeburk, med vatten och lite diskmedel. i burken "föser" jag ner baggarna och blad med larver........... då slipper jag "klämma" ihjäl dom. Det känns bra för mej.
Jag klarar inte heller av att klippa av huvudena på mördarsninglarna så då har jag en hink med plastpåse i, med vatten och såpa, där jag lägger dom i....
Jag är feg, men jag vil inte se djuren lida, så jag vänder mej bort....
katarina76
tack för svar och tips!
Hittade inte rättsorts myrmedel, men har skrapat av och samlat ihop en del baggar + ägg/larv i dag, får se om de är lika mycket i morgon, eller om det har lite efekt i alla fall smile.gif
Malvia
Se under Ogräs och skadedjur och Liljebaggar: DÖDA!
Finns tips på myrmedel och hantering av baggarna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon