Full version: Datakunnig
Inga från Närke
Kan någon svara på detta?

Har gjort en sagobok om en katt i PPT till mitt barnbarn i Norge men så kom jag på en sak.

Jag har skrivit texten på svenska och de har ju norska i sin dator hur kommer detta att fungera?
Går det att läsa över huvud taget?
ninnisky
Visst går det att läsa wub.gif Men å ä ö kommer att förvandskas till någon "krumelur".
Kan inte vi får höra sagan också? wub.gif wub.gif Är så nyfiken!
AndreasBlomquist
CITAT (ninnisky @ 04-06-2005, 19:56)
Visst går det att läsa wub.gif Men å ä ö kommer att förvandskas till någon "krumelur".
Kan inte vi får höra sagan också? wub.gif wub.gif Är så nyfiken!

Å, Ä och Ö kommer även på den norska datorn visas som å, ä och ö. Dels finns någon utav bokstäverna väl även i norskan, sen så finns ju dessa tecken inne i Office-paketet som specialtecken ifall du till exempel skulle ta med datorn till något land ännu längre bort. Även då skulle det se ut som hemma.

Jag har tagit med Powerpoint-filer till både USA och Brasilien samt de nordiska länderna och aldrig haft problem med dessa tecken, så att de inte skulle fungera i Norge för dig vore konstigt.
Inga från Närke
CITAT (ninnisky @ 04-06-2005, 19:56)
Visst går det att läsa wub.gif  Men å ä ö kommer att förvandskas till någon "krumelur".
Kan inte vi får höra sagan också? wub.gif  :wub: Är så nyfiken!

Jag skulle gärna dela med mig men den är på 9 MB så det är lite svårt om du inte skickar mig en CD så jag kan bränna ner den till dig. Att den blivit så stor är att det är en del ljud med på olika djur m.m.

Andreas

Jag ska INTE ta med datorn utan bränna en CD så barnbarnet kan kolla på den hemma i Norge på datorn, därför min fråga om det ser konstigt ut eftersom jag skrivit på svenska oavsett å, ä och ö, för de svenska orden finns ju inte så många. Men jag får väl testa. Om det ser för konstigt ut får väl mamman rätta till det så barnbarnet kan läsa det själv när hon blir stor.

Tack för svaren ändå från er båda.
AndreasBlomquist
Inga, det är ändå inga problem! Det kommer se ut precis som hemma på din dator!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon