Full version: Bukettapel
zaaritha
Köpte en så´n, fanns inga röd--eller rosablommande kvar!!
Måste vara väldigt populärt!
Men; hur blommar den o när?
Ophelia
Malus sargentii blommar nu. Hela busken är som en sky av vitt. Innan den blommar ser grenarna ut som det vore pärlor fastsatta på dem. Det är, i mitt tycke, en av de vackraste buskar jag vet. wub.gif
fruberglund
Här är en bild på min bukettapel när den blommar...det är den underbaraste busken i hela trädgården (nja, förutom Magnolian då) och jag bara älskar den.

Och en närbild på blommorna

Ophelia
CITAT (fruberglund @ 05-06-2005, 10:50)
Här är en bild på min bukettapel när den blommar...det är den underbaraste busken i hela trädgården (nja, förutom Magnolian då) och jag bara älskar den.

Och en närbild på blommorna

OHHHHHHHHHHHH!!!! wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif
Cilla
Underbart. Blommande aplar är gudomliga.

Mina prydnadsaplar blommar också nu, lite senare och lite längre än kulturaplarna. Malus Profusion blommar djuprött och länge trots alla regn. Min lilla rosenapel Malus Floribunda är drabbad av vecklare men blommar så gott hon kan med sina vackra blommor i vitt med rödrosa utsida. Malus Royaltys mörkröda blommor tycker jag inte är så märkvärdiga, däremot det blänkande röda bladverket.

Undrar var jag ska få plats med en bukettapel också...

Prydnadsaplar förresten, de kan man gärna sätta lite för tätt så att kronorna går ihop. De klarar det bättre än kulturaplarna och det är vackert när deras blomburr blandar sig.
fruberglund
CITAT (Cilla @ 05-06-2005, 14:13)

Ja den är ju inte direkt liten våran, tar upp halva framsidan smile.gif

Vad är skillnaden på kulturaplar och prydnadsaplar?
zaaritha
Stod på "lappen" att den ska bli ca 2 m hög?
Jag älskar ju alla Prunus, men skulle så gärna vilja ha en röd--eller rosa--också!!!!
Rosenhagtorn är också jättefin. Fanns tyvärr ej på Öbergs i Varnhem.
fruberglund
CITAT (zaaritha @ 05-06-2005, 23:23)
Stod på "lappen" att den ska bli ca 2 m hög?

Stämmer nog bra att våran är ca 2 meter men den är väldigt bred också och det är därför den tar upp mycket plats.
Cilla
CITAT (fruberglund @ 05-06-2005, 22:21)
CITAT (Cilla @ 05-06-2005, 14:13)

Ja den är ju inte direkt liten våran, tar upp halva framsidan smile.gif

Vad är skillnaden på kulturaplar och prydnadsaplar?

Hej,
Det är begrepp som används lite olika, och egentligen är de inte bra. Det jag brukar göra skillnad på är de Malus som man i första hand har för prydnadsvärdet och de som man i första hand har för frukten. Bättre kalla dem prydnadsaplar och ätäpplen kanske. (Fast flera av de småfruktiga malusarnas äpplen är jättegoda, paradisäpplen t ex.)
fruberglund
jaha, då vet jag smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon