Vi bor i ett äldre hus med en äldre trädgård, av en händelse grävde vi på en plats och upptäckte att det för längesedan antagligen har varit en grävd brunn på platsen. Tyvärr har ett träd fått växa mitt i och rötterna har antagligen lyckats spränga sönder lite av stenarna.
Nu tänkte vi att man kanske kunde gräva ut detta, och på något sätt göra en liten vattensamling. Problemet är hur man får vattnet att stanna, man kan ta dammduk men då är det tråkiga att man inte ser kalkstenen, det andra är att man kanske kan använda cement för att täta.
Har ni några tips där ute på vad man kan göra eller är det helt enkelt kört, alltså lika bra att fylla igen hålet och låta den gamla tiden få leva kvar i fred.
Tacksam för svar från detta eminenta forum.
Skall man ha vattenyta upp till markytan så måste man nog ha en dammduk. Sedan kan man ju alltid ha stenar ovanpå, men det innebär ju mycket jobb. Det kommer aldrig att bli tätt om man försöker täta med något annat. Har man en brunn så kan ju grundvatten komma upp, men det kommer ju knappast att stiga till markytan. Som alternativ till dammduk så skulle man kunna ha någon form av behållare (gammal varmvattenberedare), men åter så skulle man få bygga upp brunnsstenarna inne i behållaren.
kristerh
07-06-2005, 13:30
men det finns ju numera betongtätning som är vattentätt, har ingen erfarenhet av detta, de hade medlet på äntligen trädgård för några veckor sedan.
krister
CITAT (kristerh @ 07-06-2005, 14:30)
men det finns ju numera betongtätning som är vattentätt, har ingen erfarenhet av detta, de hade medlet på äntligen trädgård för några veckor sedan.
krister
Visst fungerar det, men det kan man bara använda till enstaka sprickor. Annars får man ju smeta det över hela ytan. Och då ser man ju ändå inget av stenarna efteråt.
kristerh
07-06-2005, 14:33
CITAT (KURT @ 07-06-2005, 15:17)
Och då ser man ju ändå inget av stenarna efteråt.
Nej det är ju klart förståss

men å andra sidan skipper man den fula dammduken, de hade den till en ganska stor yta i äntligen trädgård om jag inte minns fel
krister
Nu blir jag nyfiken, betongtätning var finns den att köpa?

torvan
CITAT (torvan @ 07-06-2005, 15:37)
Nu blir jag nyfiken, betongtätning var finns den att köpa?

torvan
Den användes i senaste avsnittet av "Änligen trädgård i TV4", men jag kommer inte ihåg vad det var för märke. TV4 har visserligen "inköpslistor" till de olika avsnitten av "Änligen trädgård", men sådana detaljer bryr de sig inte om, men man får ju veta vem som tillverkat deras arbetskläder!
kristerh
07-06-2005, 15:33
Står det inte på programmets hemsida?
krister
kristerh
07-06-2005, 15:40
VATTENTÄTNING AV DAMMAR, MASTERSEAL 550
De dammar som tillverkades i programmet var byggda på berggrund och för att göra det möjligt att behålla vattnet i dammarna var man tvungen att täta berg och betong med Masterseal 550.
Masterseal 550 är en flexibel skyddsslamma avsedd för att täta bropelare mot inträngning av klorider och som tätning av vattentorn. Husgrunder tätas även effektivt med Masterseal 550.
på sidan: www.modernbetong.se kan du läsa mer
krister
Maggan H
07-06-2005, 15:43
Som tätning i vår damm, dammduk mot sten och glasfiber, använde vi en ny sorts Loctite, och äntligen blev vår damm tät. Vi har kämpat i flera år med olika medel, cement och annat men inget har hållt. Detta är superbra, ytan torkar på en timme och efter härdning i ett dygn kan inget ta loss det! (Så akta så ni inte fastnar...

). Har nog kvar tuben i garaget om ni vill veta exakt.
Kan det vara Modern betong i Täby? Isåfall sticker jag dit bums och handlar! Dom har också en betong som man kan forma som lera och jag har tänkt börja skulptera lite smått...
Tätningen tänker jag använda till en liten bersskreva som ska bli en minidamm och det var så svårt att få snyggt med duk. Så det här låter perfekt!

torvan
kristerh
07-06-2005, 15:54
De verkar hålla hus i Täby. Du kan väl hålla oss underrättade om hur det går.
krister
Självklart!

torvan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.