Hannele
Nio olika färger, de verkar trivas i vår branta backe. Ihop med fruktträd.

fruberglund
Underbart vackert...vad avundsjuk jag blir. Själv har jag satt en kort (3 buskar) Rhododendronhäck i år, ska bli kul att se hur det blir när de växt upp.
Hannele
CITAT (fruberglund @ 05-06-2005, 10:49)
Själv har jag satt en kort (3 buskar) Rhododendronhäck i år

Tre stycken på ett och samma år köpte jag aldrig.
Oftast blev det en azalea per år, för jag tyckte de var så dyra. Små plantor.
(Min mor tyckte det gick för långsamt, så hon började köpa en till födelsedagspresent.)
Därför är jag så glad att de har vuxit och man kan se dem! smile.gif
kerstin z5-6
Underbart ! Tiden gör sitt till för det underbara smile.gif Att köpa en hel trädgård på en gång .. vore nog inte alls lika kul -om man nu hade de resurserna .....
verkligt vackert -ska nog skaffa nån till i Nortern light serien som verkar tålig här
Hälsar K
fruberglund
CITAT (Hannele @ 05-06-2005, 11:49)
CITAT (fruberglund @ 05-06-2005, 10:49)
Själv har jag satt en kort (3 buskar) Rhododendronhäck i år

Tre stycken på ett och samma år köpte jag aldrig.
Oftast blev det en azalea per år, för jag tyckte de var så dyra. Små plantor.
(Min mor tyckte det gick för långsamt, så hon började köpa en till födelsedagspresent.)
Därför är jag så glad att de har vuxit och man kan se dem! smile.gif

Kostade "bara" 99 kr/st så det var inte så dyrt.

Blir nog fint när det växer upp.

Nova Zemblan blommar nu smile.gif

Cilla
Härligt! Just så där med många azaleor tillsammans lade jag märke till dem första gången. Det var också en backe och den skrällde av färger som annars är ovanliga hos oss. Jag trodde att det var en mycket ovanlig växt. Många tillsammans tycker jag är vackrast.

Har gjort ett liknande försök hos mig, och jag börjar också med små plantor. Inte särskilt lyckat, jorden är för grund på stället men när rosprojektet på den lilla plätten är klar ska det bli azaleor också.

Vad har du byggt upp för jordmån och jordtyp för sina Hannele? Ungefär hur mycket sol får de hos dig?
Hannele
CITAT (Cilla @ 05-06-2005, 14:07)
Vad har du byggt upp för jordmån och jordtyp för sina Hannele? Ungefär hur mycket sol får de hos dig?

Bygga upp med jord? unsure.gif Det har jag aldrig gjort,
gräver ett hål (oftast med järnspett) fyller på med kompost, hönsgödsel, befintlig jord.
Där de växer just nu, skulle ingen 'normal' människa skapat axaleabacke, men de stortrivs.
Azalerona är under körsbärsträd, i skugga på sommaren.
Rinnande regnvatten på våren verkar räcka.
De får väl lite sol på dagen och mest kvällssol.
olsson a
Hannele vilken underbart blommande backe
*Felix matte*
Så otroligt vackert wub.gif Du har verkligen gröna fingrar.
MrNorth
jag gillar azalea, just pga deras karaktär... det gör att de passar utmärkt som solitärväxter tycker jag! Gärna tillsammans med hosta och pieris..

/henrik
Dr Grön
Jag har planterat summa tre azaleor i en rabatt under tallarna. Buskarna är små,men jag har gett dom gott om plats för att växa och frodas. jag funderar bara på om man kan fylla utrymmet mellan buskarna med någon lämplig växt . Färgerna är milda rosa ,ljust gul och-förstås persil i kritvitt.Kanske hosta som någon föreslog. Andra förslag?
Dr Grön
Elihe
Så Vackert! Vilka sorter har du? Själv har jag Irene Koster som börjar blomma nu o doftar underbart, Fjärilsazalea o Azalea Kermesina. Är på jakt efer Schlippenbachii o har beställt från Blomstergåren men det verkar som de har lev.problem.
MVH wub.gif rolleyes.gif tongue.gif
Hannele
CITAT (Dr Grön @ 07-06-2005, 08:43)
jag funderar bara på om man kan fylla utrymmet mellan buskarna med någon lämplig växt

Jag har täckt backen med plast nu och önskar att murgröna kan täcka marken.

Inte vackert, men billigt, lätt och giftfritt.
Elihe
CITAT (Dr Grön @ 07-06-2005, 08:43)
Jag har planterat summa tre azaleor i en rabatt under tallarna. Buskarna är små,men jag har gett dom gott om plats för att växa och frodas. jag funderar bara på om man kan fylla utrymmet mellan buskarna med någon lämplig växt . Färgerna är milda rosa ,ljust gul och-förstås persil i kritvitt.Kanske hosta som någon föreslog. Andra förslag?
Dr Grön

Vårsköna!!Sprider sig visserligen som ogräs men lätt att ta bort. ormöga också fin marktäckare som sprider sig med revor o blåblommande, sockblomma, spetsmössa.
Soliga hälsningar
smile.gif laugh.gif rolleyes.gif
*solis*
Underbart vackert wub.gif
Hannele
CITAT (solis @ 10-06-2005, 09:55)
Underbart vackert

Visst är det det!
Och på bilden är det mest knoppar, nu blommar de!
Och doftar ljuvligt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon