Full version: Omplantera tomater?
embee
Hejsan,
har för första gången bestämt mig för att försöka odla tomat på balkongen och köpte för några veckor sedan tre plantor från Blomsterlandet. Eftersom det var urplockat i hyllorna blev det två ex cocktailtomater, Sugar Pear, och ett ex busktomat, amatör.

Bor i Göteborg och vädret har varit lite skiftande. När det har varit varmt så har plantorna fått stå på min öppna balkong, men de har hittills fått "sova" inne. rolleyes.gif Cocktailtomatplantorna har verkligen tagit sig och växer så det knakar, känns det som, busktomaterna har fått blomknoppar så jag väntar på att de snart ska börja blomma.

Införskaffade större krukor för omplantering då tomater väl behöver en hel del jord att sätta rötterna i. Har tänkt att lägga lecakulor längst ner i krukorna så att vattnet kan dräneras och sen lägga i vanlig blomjord. Vad jag fundrar över är vilka andra lösningar det finns på jordblandning som är fördelaktigt för just tomat? Eftersom jag är nybörjare tar jag också glatt emot tips och råd om vad jag ska tänka på när det gäller tomatplantor, för att få bästa tänkbara utfall tongue.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Antar att åtminstone cocktailtomaten är en ganska kraftigväxande sort lagom storlek på kruka runt 15-20 liter. (vad är det för sort på busktomaten? är det någon av minivarianterna så kan en kruka på 5-10 liter funka men annars måste den också ha jättekruka).

Ren Kogödsel på påse(4 påsar 100kr) brukar funka för tomat men vanlig blomjord funkar den med tomat brukar inte vara så kinkig. Har du dräneringshål i botten på krukan så brukar det räcka som dränering har du inget hål i krukan så kan man lägga lecakulor i botten (ha då gärna tomaten under tak så det inte svämmar över ifall det blir en regnig sommar).

Plantera ner tomaten djupt ända ner till där de nedersta bladen börjar, tycker du plantorna är rangliga kan du plantera ner tomaten ännu djupare.

Vattna och göd tomaten under sommaren så lär du få en hel del tomater. Tyvärr kan jag inte hitta någon info om tomaten Sugar pear hör till de man brukar tjuva och binda upp (yellow pear och red pear brukar man dock tjuva ).
mejram
Själv odlar jag tomater på balkongen för andra året i rad, så jag är proffs wink.gif Mina har fått sova ute i sina stora krukor i två veckor nu (Stockholm), men jag bäddar in dem varje kväll i fiberduk. Förra året fick jag massor av tomater och gjorde inget särskilt. Öppen blåsig balkong i söderläge. Blandade i en rejäl dos grönsaksgödsel (höns tror jag) när jag planterade och fyllde på lite i mitten av sommaren. Jag använde weibulls ekologiska jord förra året. I år vanlig planteringsjord - får se om det blir någon skillnad.
embee
Tackar för tips och input smile.gif

Tittade på de nyligen inköpta krukorna som jag hade tänkt plantera tomaterna i men insåg att 21,5 cm i diameter var väl litet för dem. Stack till Hemköp och köpte 3 st 10 liters plasthinkar istället. Borrade några dräneringshål i botten på dem och har tänkt plantera tomaterna idag biggrin.gif

Vad kan man annars säga är temperaturer som tomater klarar sig i ute?
De borde väl tåla ner mot 10 grader iaf?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon