*solis*
När jag känner doften eller lukten av vedeldning så är jag nästan omgående i köket i mitt bardomshem och pappa kokar vatten och gröt på vedspisen .

Går jag förbi nysprängda berg är jag i tankarna med min pappa på hans arbetsresor då han sprängde berg och stenar.

Doften av kaffe och nybakat vetelängd för mig till min mamma i mina tankar och jag får stora skivor av hennes goda vetelängd med russin inuti.

Tänk vad man kan minnas just genom dofter!
Biggan_
Nybakade kanelbullar och doften av vaniljglass och päronglass.
Berith
Tjära! Och bensinlukten ibland påminner mej om barndomens somrar och båtturer. wub.gif
Christoffer
kanelbullar, fast bara nybakade (det är någon speciell lukt där av lekskoletillverkade) och lukten av vallmokaka.

Dessutom lukten av vår, men den är svårbeskrivlig.
Fialotta
Pipröksdoften känns som min barndom...pappa stoppsde o rökte pipa...numera är det sällan som den lukten finns...är ju lika farligt kanske att röka pipa...ser aldrig nån göra det.

Vårfåglarna som kvittrar påminner mig varje år om vår trappa vi fick sitta i nattlinne och äta frukost...det va ljuvligt som liten smile.gif
Sulawesii
När det eldas i husen på vintrarna förflyttas jag till Malung och blir ca 20 år yngre. Det är mitt allra tydligaste doftminne.
ninnisky
CITAT (Sulawesii @ 05-06-2005, 14:10)
När det eldas i husen på vintrarna förflyttas jag till Malung och blir ca 20 år yngre. Det är mitt allra tydligaste doftminne.

När det eldas.... så tar jag mig ca 30 år tillbaka i tiden och tar mig sakta ner för Gesundaberget/Mora på gamla skidor med fackla i hand-iklädd en gammal mora-dräkt med tung skinnväst. Vilken lycka det var! Skidorna har jag gett bort nu!
sleep.gif wub.gif wub.gif wub.gif
pejori
doften av sommarvarm barrskog, för mej till promenadvägen till sjön, (härlanda tjärn) när jag var barn
Berit
Liljekonvaljer och skolavslutning smile.gif
Pixi
såpa
mamamaggan
Kaprifol - min barndoms somrar i Bohuslän!

Konstigt att den här tråden kommit upp just idag. Vi har varit vid vår stuga och där blommar äppelträdet med så enormt mycket blommor. Blombladen har börjat dala ner och det fick mig att minnas något speciellt. Det första ( vad jag minns) besöket hos min faster och farbror som bodde på landet.

Vi satt under gamla , gamla äppelträd i deras något vildvuxna trädgård och åt. Vi satt där länge,länge och jag tyckte att äppleblomsbladen var så vackra när de dalade ner.

Nu är de borta båda två men jag åker ibland till deras hus för att titta på äppelträden som fortfarande står där.

Visst blir man nostalgisk när man kommit upp i 28+ åldern unsure.gif ?
*solis*
CITAT (mamamaggan @ 05-06-2005, 18:32)
Kaprifol - min barndoms somrar i Bohuslän!

Konstigt att den här tråden kommit upp just idag. Vi har varit vid vår stuga och där blommar äppelträdet med så enormt mycket blommor. Blombladen har börjat dala ner och det fick mig att minnas något speciellt. Det första ( vad jag minns) besöket hos min faster och farbror som bodde på landet.

Vi satt under gamla , gamla äppelträd i deras något vildvuxna trädgård och åt. Vi satt där länge,länge och jag tyckte att äppleblomsbladen var så vackra när de dalade ner.

Nu är de borta båda två men jag åker ibland till deras hus för att titta på äppelträden som fortfarande står där.

Visst blir man nostalgisk när man kommit upp i 28+ åldern unsure.gif ?

Vänta bara tills du fyllt 60;då kommer det mer och mer nostalgi och härliga minnen wub.gif
zaaritha
Vedeldning.
Stekta pannbiffar.
Bakning av bullar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon