Full version: HJÄLP!
vikki
för ca 4 år sedan var vi i Provence och jag plockade några stora kottar jag är inte duktig på växter eller träd och jag har glömt vad trädet kallas. Det var en stor tall med väldigt långa barr säkert 15-20cm kottarna är såna stora vi brukar ha som prydnad till jul.Sedan har jag nu satt några frön från samma kotte och till min stora glädje kommer de nu upp, då blir min fråga två om detta träd kan klara sig ute i Sverige och hur jag ska sköta det på bästa sätt. Är wub.gif om jag kan få hjälp. Tack på förhand Vikki
Åsa, mälardalen zon 2
Det finns många långbarriga tallar.

Den tallen med långa barr och stora kottar som brukar användas till juldekorationer + allhelgonadekorationer är Pinje (Pinus pinea). Samma växt man får pinjenötter ifrån, ganska vanlig nedåt medelhavsområdet.

Kan eventuellt klara sig i gynnsamt läge i södra sverige, jag tror inte att den är speciellt härdig när det gäller svenskt klimat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon