Hej!
Någon som har ett recept på basilikaolja?
Då menar jag inte destillering, utan "utdrag" s.a.s.
Har nämligen sett ett recept någonstans, men hittar det inte nu.
Undrar följande: vilken olja är bäst att använda? Ska man krossa bladen innan man lägger in dem i oljan? Hur mycket blad på hur mycket olja? Hur länge ska det stå?
Tackar på förhand gör:
Sanna
(lägger in denna fråga på "kryddor" också.)
little.lunatic
05-06-2005, 14:35
Jag har lagt basilikablad, hela, i en fin olivolja. Där har det legat i två år snart. Jag fyller på olja när det behövs. Smaken är FANTASTISK! Ger VERKLIGEN mycket smak till Pesto, såser, grytor osv. Smakntensiteten avgörs av hur mycket olja/krydda du har, samt hur länge det står och drar.
Om du vill göra det mer koncentrerat ska du mortla en massa basilikablad till en mos och sedan lägga det i olja.
Jag rekommenderar även vitlöksklyftor i olja på detta sätt. sen räcker det med ett par droppar av oljan i maten för att lyfta helheten KRAFTIGT.
mvh,
/ l.l
kellysblues
06-06-2005, 00:54
little.lunatic: Det går alltså bra att använda färska blad? Läste nånstans att man helst skulle ha torkade örter i olja, men man kastar ju i färsk vitlök...
Satte själv olja på citronmeliss, chili och vitlök igår. :-)
Sanna: Jag tror inte att någon olja är bättre än någon annan när det gäller att göra utdrag, däremot är ju olika oljor olika "bra" i sig själva. Välj en olja du tycker om. Själv använder jag olivolja av hyfsad kvalitet till det mesta (massagetvålar, örtoljor, badoljor...). Vad gäller proportion ört/olja har jag inget bra svar, men att prova sig fram (du kan ju alltid fylla på mer olja eller kryddor) går nog utmärkt.
Tack ska ni ha!
little.lunatic>> har bladen legat i två år?!? Hur förvarar du oljan?
Läste någonstans om "botulism". Är lite orolig för det...
little.lunatic
07-06-2005, 21:26
Den där blandningen låter mumsig! Nyfiken på hur pass dominant citronmelissmaken är... De jag haft har varit ganska tama i smaken.
Ja, färska örter är ALLTID bättre än torkade. Kan inte tänka mig att använda torkad basilika tex.... totalt värdelöst smakmässigt.
Ja det har legat i drygt två år. Inte avsiktligt, men det har bara blivit så. Spänstigheten i bladen bevaras ganska mycket längre i oljan, men den mörknar och krymper även däri efter ett tag. Detta gör den däremot inte på något sätt dålig. Smaken finns kvar i bladen och i oljan. Proportionen jag har använt är ungefär 20/80 basilika/olja och 50/50 vitlök/olja (HET!). funkar bra tycker jag. Men man kan absolut klara sig på MYCKET mindre kryddor, bara det får chans att stå och dra. Detta gäller framför allt vitlöken. Mina behållare är inte speciellt stora, rymmer 3-4dl kanske. Förvarar det mörkt i rumstemperatur.
Vad gäller botulism sträcker sig mitt ordförråd inte så långt! =)
Ha det bäst!
/ l.l
Sökte lite på "botulism", det är alltså en slags förgiftning, och så vitt jag förstår uppstår toxinet t ex vid felaktig/ för långvarig konservering, främst av fisk och kött. Det är mycket sällsynt i Sverige, så det är förmodligen ingen som helst fara! Hade bara hört det här begreppet och det "spökade" lite för mig. Någon som vet mer om "botulism" får gärna berätta mer.
Ha det ännu bättre!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.