Full version: ananasodling
peter abrahamsson
jag har i dagarna satt en ananas i sandblandad jord och nu är min fråga om den skall ha mycket vatten?ständigt fuktig? växer den långsamt? svalt eller rumstemperatur på vintern med mycket eller lite ljus? finns det någon chans att den kommer att bära frukt? blink.gif
JOLE
Ananas vill ha mycket genomsläpplig jord men den är tålig mot torka så vattna inte för mycket, bäst är om man vattnar igen när joden fortfarande är lätt fultig. I början bör man odla i små krukor eftersomdet tar tid för ananas att bildaordentligt med rötter.
Mycket sol behövs om man skall få plantan att blomma och sätta frukt.
Det tar ofta ett par år innan en annanstopp är stor nog att ge frukt (om den odlas under goda förhållanden).
peter abrahamsson
tack för svar! jag har södersol i trädgården,dessutom bor jag i malmö vilket följdaktligen bör innebära långa somrar.liten kruka har jag satt den i så snustorr blir den efter en dags solsken.men vet du om den skall ha mycke näring och isåfall vilken sort? vet du om den skall stå svalt och ljust om vintern,eller går det bra att ha den inomhus? klarar du denna frågan skall jag skicka dig en ananas vid skörd!! wacko.gif
JOLE
Ananas kan stå inne i rumstemperatur över vintern så ljust som möjligt, men man måste se upp för torr luft (fuktig torv i en ytterkruka osv). Under vår och sommar bör man ge näring, ca hälften av "normal" dos.
När lantan vuxit sig stor från ca 50 cm till över en meter beroende på sort brukar det bildas små sidoskott vid basen. Detta är en indikation på att blomningen kan starta.

Ett klassiskt knep för att sätta igång blomningen är att etylengasbehandla plantan. Mognande äpplen avger etylengas.
när blommningen startar är det viktigt med solig placering och gödsling.
Samot
Hur planterar man annanas?

Skär man bara av toppen och kör ner i jord? Kör man ner den direkt eller ska den torka före. Hur mycket av själva fruktköttet ska följa med när man skär av den?

Många frågor smile.gif

mvh
samot
Åsa, mälardalen zon 2
Själv har jag alltid skurit bort det mesta av fruktköttet och sedan låtit toppen ligga och torka några dagar innan jag satt den i väldränerad såjord, liten skvätt vatten + en plastpåse över. Mina plantor brukar ofta drabbas av spinn och då slänger jag dem.

Såg på en internetsida om ananasodling att man skulle vrida av toppen så den lossnade från fruktköttet, men det verkar taggigt och ganska svårt, att skära bort det mesta av fruktköttet fungerar ganska bra.
JOLE
INGET fruktkött skall tas med. Kolla i mitt album hur det bör se ut. Man kan låta toppen torka en dag men det är inte nödvändigt.
Samot
Tack Jole helt perfekta bilder... Hur lång tid tar den på sig att rota sig?
JOLE
Oftast finns det redan rötter mellan de nedersta bladen (det är därför man bör ta boirt dem). Efter några veckor har dessa rötter etablerat sig i jorden. Det är dags att ta av plastpåsen när man ser att rosetten börjar växa. Vänta några minuter så lägger jag upp en bild som visar rötterna.

Det är inte svårt att lyckas om man bara ser till att mittbladen i rosetten är intakta samt tar bort allt fruktkött. Dessutom kan man hålla utkik efter frö när man äter ananas. Det finns inte så ofta, men ibland. De är ganska små och sitter nära skalet så om man inte är uppmärksam missar man dom lätt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon