Full version: Penséer
Maria i Helsingborg
Är det dags att ge näring eller är penséernas tid ute nu så det är därför de slokar?
dragonbeauty
Nej inte ska väl penseernas tid vara ute redan heller! Men man måste ju pyssla ltie med dem, ta bort gamla blommor, och visst kan man ge näring! Sen är ju inte vädret så kul heller, kan ju bero på det...
evelina
Så här gör jag och då är dem fina hela sommaren.

Plockar alltid bort gamla blommor annars går dem i frö och slutar blomma. Jag lyfter ur dem ur krukan skär helt enkelt bort minst halva rotsystemet och lägger i ny jord, då blir dem kraftiga och fina igen så gör jag minst 2 ggr per säsong men har du en jättestor kruka behöver du inte plantera om dem.
Maria i Helsingborg
Tack för handfasta tips!
Jag har en stor kruka MEN en rosmarin i mitten, så den åker ut och ny jord i. Och nej, vädret gör ju ingen blomma lycklig sad.gif
Sulawesii
CITAT (evelina @ 05-06-2005, 16:33)

Plockar alltid bort gamla blommor annars går dem i frö och slutar blomma. Jag lyfter ur dem ur krukan skär helt enkelt bort minst halva rotsystemet och lägger i ny jord, då blir dem kraftiga och fina igen så gör jag minst 2 ggr per säsong men har du en jättestor kruka behöver du inte plantera om dem.

Vilken tur att jag såg ditt inlägg, för jag hade tänkt att klippa ner mina, så att de kom igång igen. Har gjort så nån gång förut.
Almdalen
CITAT (Sulawesii @ 05-06-2005, 19:26)
CITAT (evelina @ 05-06-2005, 16:33)

Vilken tur att jag såg ditt inlägg, för jag hade tänkt att klippa ner mina, så att de kom igång igen. Har gjort så nån gång förut.

Jag brukar klippa ner mina när de blir långa och tråkiga, efter ett tag är de buskiga och blommar fint igen. Har aldrig satt om dem men ger dem flytande blåkorn hela sommaren.
/Ingegerd
Jill-Ulrika
Mina penséer blommar för fullt men så gör jag inte annat än vattnar och plockar nästan hela dagarna. Det tråkiga är att de mörkröda har tappat i färg medan de brandgula håller färgen, vad beror det på, tro? huh.gif
Maggan H
Ja, inte är dom solblekta i alla fall...... smile.gif
Jill-Ulrika
CITAT (Margareta Hansson @ 07-06-2005, 16:47)
Ja, inte är dom solblekta i alla fall...... smile.gif

Näe du har rätt, nog snarare urvattnade sad.gif
grodchen
Såg ett tips om penseer. I stället för att se det som något negativt att de blir långa och gänliga så sätter man dit en liten spalje och låter blommorna växa upp längs den. (Man måste förståss binda upp dem!)

Mina blommar riktigt snällt, har haft turen att få tag på ganska starkt doftande penseer. Mysigt! Lite störda av blåsten är de ändå, ska staga upp med mer jord så snart jag skaffat det. Jag har _helt slut_ på jord nu!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon