vitahuset
05-06-2005, 14:35
Visst ska man lägga något över sina jordgubbar nu när karten är på G??!? Hönsnät? Någon form av annat nät? Fiberduk?
/nybörjare
Det finns blå och gröna bärnät som man brukar använda, säljs i större varuhus och specialbutiker. Tänk på att inte lägga nätet direkt på plantorna för då växer det fast och blir svårt att plocka.
Jag brukar sätta hörnstolpar i landet och dra tråd emellan dem och diagonalt, sedan ligger nätet där på lagom höjd och är bara att vika bort när man plockar.
Mvh
Fenja
Åsa, mälardalen zon 2
05-06-2005, 17:29
Tänk på att inspektera näten varje dag vid förra huset hade vi såna där bärnät över jordgubbslandet och det fastnade fåglar i dem som man fick lirka eller klippa loss.
Susanna
05-06-2005, 19:44
Jag brukar använda hönsnät, då slipper man fåglar som fastnar.
Susanne i Linköping
06-06-2005, 01:39
Nånstans läste jag ett tips om att man kan måla valnötter eller stenar röda och lägga i jordgubbslandet innan jordgubbarna mognar. Fåglarna tröttnar snart på de hårda "bären" och låter jordgubbarna vara i fred.
Har någon testat? Låter bättre än nät för mig som inte kan kolla varje dag, och inte känner för att bygga nåt med hönsnät.
Hej!
jag fick tips av en odlare att ha fiberduk på. Jag är nämligen så innerligt trött på att ta loss fåglar som även någon gång dött, när jag varit borta och inte kunnat inspektera.....
Men jag har haft fiberduk hela våren och tagit bort nu när det blommar, men tänker lägga på det igen när blommningen är över. Hoppas att detta ska fungera bra!
Hälsningar Inglan
vitahuset
09-06-2005, 21:56
TACK för alla kloka svar! det där med fåglar som fastnar lät ju inget vidare - får nog bli hönsnät helt enkelt.
Så här har vi gjort:

En stadig ram av tryckimpregnerat virke och så spänner vi bärnät över.
Idag hittade jag den första röda gubben och den får vi nu ha för oss själva och slipper dela med oss till fasaner, skator m.fl.!

Kan nämna att det aldrig (under ca. 10 år) har fastnat några fåglar i våra finmaskiga bärnät.
Susanna
14-06-2005, 16:50
Det såg fint ut Rossi! Aldrig ej fågel som fastnat - vad skönt! Är maskstorleken annorlunda än på andra nät? Har inte så stor erfarenhet. Jag har bara haft nät en säsong och fick plocka bort en död fågel redan första veckan.
Vi har köpt vanliga bärnät så jag tror nog att det är samma masktäthet. Du kan nästan se på fotot hur stora maskorna är på vårt nät.
Jag vet inte om det har att göra med att vårt nät är en bit från plantorna i och med att vi har träramen så att fåglarna inte chansar på att nå bären och därmed inte trasslar in sig? Eller så har vi bara haft enorm tur.
Susanna
14-06-2005, 21:17
Jag kanske bara hade otur första året när en fågel fastnade. Dessutom var det en svala så jag tyckte det var hur trist som helst.
Jordgubben ser jättegod ut! Jag får nog vänta någon vecka på mina ännu.
Susanne i Linköping
14-06-2005, 21:29
Är nätet ordentligt sträckt, som det över ramen ser ut att vara, är risken mycket liten att fåglar ska fastna. Ett löst och sladdrigt nät däremot blir rena fågelfällan. Testa själv genom att försöka trassla in handen!
Susanna
15-06-2005, 07:27
Så är det naturligtvis!
dragonbeauty
18-06-2005, 14:07
Jag har en jordgubbsplanta i en kruka på balkongen, ska jag täcka med samma sak eller? tips??
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.