grycken
05-06-2005, 17:57
Jag har fått ett antal sopsäckar med gräsklipp som jag inte kunde ta hand om med en gång. Efter några dygn blev det en enorm värmealstring mitt i säckarna, som var öppna upptill. Det luktar rätt starkt men lukten är inte speciellt obehaglig. Är det något slags jäsningsprocess? Går det att använda det "brunna" gräset eller ska jag försöka bli av med det.
Lady Hamilton
05-06-2005, 19:24
Det går bra att använda, men som du säger..............
Om det stått ett tag så luktar det "inte parfym" direkt.
ingrid fuxwall
05-06-2005, 23:19
Någon stans någon gång läste jag att man skulle spara gräsklipp i säckar och använda och att desto längre man sparar det desto bättre är det. Tror jag får försöka hitta den texten.
Mao du ska absolut inte slänga gräset.
Har läst en bok om att man kan odla i sand bara med hjälp av gräsklipp - någon annan som kan påminna sig vad den boken heter ?
grycken
06-06-2005, 10:22
Jag tror inte att grannarna i koloniområdet skulle uppskatta någon längre tids lagring av gräsklipp i plastsäckar på min kolonilott. ;-)
På ett annat ställe under Jord och kompost finns det en diskussion om att kompostera löv i sopsäck. Det borde gå lika bra med gräsklipp. Det borde dessutom gå mycket fortare att få färdig kompost med tanke på den starka värmeutvecklingen. Jag prövade idag, lade i lite jord och löv, knöt om och gjorde några hål i säcken. Får se om det blir något resultat så småningom.
Ingrid, boken heter "Min trädgård-vecka för vecka" och den är skriven av Nils Åkerstedt. Jag odlar morötter i sand och gräsklipp ochde blir godare än när jag odlade i jord.
Gabi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.