Maria R
Hej!
Nu är jag tillbaka igen om det är någon som kommer ihåg mig.
Vi är nu äntligen på gång och köper hus med 3460 m2 kuperad tomt!
Så nu har katalogen från Impecta kommit fram, planerar en massa perennasådder. Men jag är också angelägen om att plantera buskar, dels som häck och dels som skyddande buskage.
Jag vet ju att det finns en guldgruva av kunskap här på Odlarforumet och undrar om ni har tips på hur man förökar vedartade växter - syrén, häggmispel, ginnalalönn, liguster, spireor, getris, fläder, lövträd som ek och lönn OCH en massa annat, även barrväxter!

Hälsningar Maria R
Dzad
Ek och lönn är åtminstone inte så enkelt att ta sticklingar av... Tror man borde ta dem på hösten (eller i nödfall våren innan bladen spricker ut). Kanske rotningshormon behövs.
Jag har inte provat själv men för att vara säker på att du får plantor rekommenderar jag att du frösår eller hämtar småplantor från parker&skogen.
Drog själv upp många små lönnplantor för ett par veckor sen från gräsmattan i en park. Tror inte nån har nåt emot att man gör det i parker så länge man inte faktiskt gräver upp dem (vilket man ju borde göra för att de säkerligen ska klara sig; ofta går roten av).
Men nu har de säkert klippt gräset i det flesta parker, så det är väl enklare att få tag på plantor på ställen som inte klipps, t.ex. i diken eller vid sidan av parker, på mer rabattliknande eller jordiga ställen.
Om du bor så långt söder att lönn och ek växer vilt borde det ju vara enkelt att hitta i skogsmark.

Har själv försökt fröså barrväxter som t.ex. lärk, contortatall och tuja. Har gått väldigt dåligt. Om de grott, har de dött som väldigt små plantor. Kanske borde man ha mer naturlig, surare jord än såjord jag använt.
Ophelia
Lite tips:
Syren, häggmispel - Rotskott, halvmogna sticklingar (sommar)
Spirea - delning, halvmogna sticklingar (under sommaren)
Fläder - Vedartade sticklingar (senhösten)
Lönn - avläggning (hösten)
Ek - frö (höst)
Liguster - vedartad stickling (vinter)

Barrväxter?
Tuja - halvmogna sticklingar (sensommar)
Idegran - halvmogen stickling (sensommar)
En - vedartad stickling (höst)

smile.gif
Maria R
Hej på er!
Tack för era svar!
Impecta har något rotningspulver för sticklingar - vet ni om det är att rekommendera eller funkar det utan?

Hälsningar Maria
Ophelia
CITAT (Maria R @ 13-06-2005, 18:24)
Hej på er!
Tack för era svar!
Impecta har något rotningspulver för sticklingar - vet ni om det är att rekommendera eller funkar det utan?

Hälsningar Maria

Testa. Annars kan du ju prova med att ta kvistar av salix och hacka ner dem och lägga i vattnet som sticklingar ska stå i. Det sägs fungera som stimulering (hormonstimulans) av rötter på sticklingarna. Jag vet inte om det stämmer.

biggrin.gif
Maria R
Jaha! intressant med salixen!
Vatten säger du, jag brukar sätta direkt i jord - vet ni vad som är bäst, är det kanske olika för olika växter?
Hälsningar Maria
lyckero
Hej!
Jag har provat rotningshormon från Impecta (pulver) och tycker nog att det går lite lättare att få rötter på det sättet. Har hittat lite djupare såbrätten med lock över i Danmark, där det brukar gå ganska bra att få sticklingar att ta sig. Brukar få bra tips från en bok som heter "Successfull Propagation" ISBN 0 85202 652 8
på engelska (mycket bra) eller från "växtförökning" på svenska
ISBN 91-0-058132-1
som inte tar upp riktigt så många plantsorter.
mvh Lyckero
Dzad
De brukar väl säga att man ska lägga i jord med plastpåse över.

Själv har jag lyckats bäst med vattenmetoden. Har alltid en massa pilkvistar i en bunke med vatten... dit sticker jag ner sticklingen och snart har den rötter... smile.gif
Ifall vi talar om en annan pilkvist eller annat lättrotat i alla fall!
De pilkvistar jag stoppade ner i jorden i maj bildade inga rötter.
Maria R
Hej igen!
De där böckerna ska jag kolla upp!

Får testa både med jord och vatten med salix så får vi se hur det går.

Hälsningar Maria R
Kattgräs
Jag skuttar in i tråden här och fortsätter fråga om vedartade sticklingar.

Hur är det med kaprifol? Den är ju bra på att växa i alla fall... rolleyes.gif
Elizabeth
CITAT (Kattgräs @ 17-06-2005, 20:00)
Jag skuttar in i tråden här och fortsätter fråga om vedartade sticklingar.

Hur är det med kaprifol? Den är ju bra på att växa i alla fall... rolleyes.gif

Lyfter upp tråden. (Jag är också intresserad av föröknng av kaprifol ) smile.gif
Ophelia
Jag har hört att man kan gott försöka sig på att ta örtartade sticklingar från alla växter om de växer på egen rot. Vissa går, andra inte. biggrin.gif

Hur det är med halvmogna och vedartade vet jag inte men det är ju bara att prova.

Skulle tro att de flesta sticklingar varjefall första året vill "bo" bra. Täckas med mysmaterial som löv m.m. Säkerligen inte fel att övervintra i nåt kallväxthus eller låda.
Katarina H
Jag har tagit vedartad stickling från kaprifol och stuckit ned i jorden. Den tog sig hur bra som helst och är en enormt vacker, stor och blommande växt nu 5 år senare.
Kattgräs
Åh, vad bra, det ska jag försöka med. Ungefär hur lång tid tog det innan kaprifolen rotade sig? Någon speciell jord?
Katarina H
Den tog sig under sommaren, minns inte exakt. Jag använde vanlig planteringsjord och troligen kogödsel, men minns inte säkert. Lycka till!
mulle
Jag tycker att det lättaste sättet att föröka kaprifol är genom avläggning. D.v.s. man krokar fast en gren i jorden och låter den rota sig där.
Mulle
Kattgräs
Ska testa det också. Det kanske redan finns lite avläggare i kaprifoltrasselsnåret... laugh.gif
jo i ö-bro
Lyfter tråden...stickling av en..tas den med klack likt buxbom eller vill den ha rent avskuren ände att bilda rötter ioch sätter man den helst i torv eller sand eller såjord? Kan man sätta ute i ett torvparti (en vill visserligen växa torrt men för att hålla fukt till det den får egna fötter tänkte jag)?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon