Full version: Beskära berberis....
Nina_S
Har en häck med berberisbuskar emot vägen hemma....., dom har stått där sedan 1973, och ser lite risiga ut..., vissa delar av häcken har dött, medans vissa delar ser OK ut.

Jag skulle vilja få nytt liv i buskarna...men hur???

Tänkte kanske ta och klippa dom på ca 20 cm höjd i höst, å sedan låta nya skott komma upp nästa vår, tror ni att det skulle funka? huh.gif

Vad skall man plantera i tomrummen emellan buskarna?

Å framför allt.... finns det nåra handskar som inte taggarna går igenom????
CGB
Är det frågan om den höga eller låga varianten ? grön eller röd? Torra risiga delar skulle jag gallra bort genast. Står den väldigt nära väggen kan den ha för torrt, också om berberis skall klara av torra perioder. Är det rent undertill eller har du en massa ogräs som kommer upp mellan buskarna? Berberis gör sig bra som fond till perenner och lökväxter. Har du ett foto på buskarna?
Nina_S
Den är grön, och ganska hög (över en meter). Har tyvärr inget kort....

Framför den har jag en plantering på ca 3 meter, där det endast växer 2 japanska lönnar just nu. Utanför häcken finns det lite gräs ca 20 cm, å sedan kommer bilvägen...

Kan man klippa dom så kort å sedan vara "säker" på att den kommer med nya skott nästa år?
CGB
Man skall nog kunna skära ner den helt och hållet, men det hjälper nog också att endast gallra bort den gamla förtorkade veden. Den står väl nu i full blom antar jag. Vill du ta ner den helt och hållet är det ju ett bra tillfälle att samtidigt rensa bort all undervegetation och tillföra kompost eller täckbark över hela rabatten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon