|
LadyAdina
05-06-2005, 19:11
Självklart gillar jag den typen av musik som tillhör min årgång - dvs eurodisco/techno (E-Type, Scooter, Corona osv.) och det är härligt att släppa loss till den ibland (hemma i vardagsrummet, där ingen kan se mitt orytmiska studsande!  ). Men framför allt älskar  jag 50- och 60-tals rock'n'roll. Elvis, Jerry Lee Lewis, Ritchie Valens, Bill Haley & the Comets, Little Richard... mums! Och tjejgruppen som gjorde bl.a. Soldier Boy och Leader of the Pack, men som jag inte minns namnet på just nu...
Sulawesii
05-06-2005, 19:13
Jag tycker om all musik utom dansband och jazz.
andersen
05-06-2005, 19:14
Hmm jag gillar Christer sjögren.
Maria i Helsingborg
05-06-2005, 19:16
Många svar....Bach, LeMarc, Eva Dahlgren m fl.
zaaritha
05-06-2005, 19:18
60-talsmusik, en del 70-tals, Rock, Country,Soul, R&B. INTE jazz, opera o rap!!!!
gammelnalle
05-06-2005, 19:20
CITAT (LadyAdina @ 05-06-2005, 20:11) Självklart gillar jag den typen av musik som tillhör min årgång - dvs eurodisco/techno (E-Type, Scooter, Corona osv.) och det är härligt att släppa loss till den ibland (hemma i vardagsrummet, där ingen kan se mitt orytmiska studsande!  ). Men framför allt älskar  jag 50- och 60-tals rock'n'roll. Elvis, Jerry Lee Lewis, Ritchie Valens, Bill Haley & the Comets, Little Richard... mums! Och tjejgruppen som gjorde bl.a. Soldier Boy och Leader of the Pack, men som jag inte minns namnet på just nu... LEADER OF THE PACK (G. Morton - J. Barry - Ellie Greenwich) THE SHANGRI-LAS (RED BIRD 10014, 1964) här kan du läsa mer om dem: http://www.history-of-rock.com/shangria-las.htm[spoken] Is she really going out with him? Well, there she is. Let's ask her Betty, is that Jimmy's ring you're wearing? Mm-hmm Gee, it must be great riding with him Is he picking you up after school today? Uh-uh By the way, where'd you meet him? I met him at the candy store He turned around and smiled at me You get the picture? (yes, we see) That's when I fell for (the leader of the pack) My folks were always putting him down (down, down) They said he came from the wrong side of town (whatcha mean when ya say that he came from the wrong side of town?) They told me he was bad But I knew he was sad That's why I fell for (the leader of the pack) One day my dad said, find someone new I had to tell my Jimmy we're through (whatcha mean when ya say that ya better go find somebody new?) He stood there and asked me why But all I could do was cry I'm sorry I hurt you (the leader of the pack) [spoken] He sort of smiled and kissed me goodbye The tears were beginning to show As he drove away on that rainy night I begged him to go slow But whether he heard, I'll never know Look out! Look out! Look out! Look out! I felt so helpless, what could I do? Remembering all the things we'd been through In school they all stop and stare I can't hide the tears, but I don't care I'll never forget him (the leader of the pack) The leader of the pack - now he's gone The leader of the pack - now he's gone The leader of the pack - now he's gone The leader of the pack - now he's gone björn
Eurodisco och techno. Barcode brothers, Depeche mode, en del hårdrock samt vanlig pop som spelas i radion idag.
zaaritha
05-06-2005, 19:25
Leader of the pack--sorglig låt!!!!
gammelnalle
05-06-2005, 19:28
CITAT (zaaritha @ 05-06-2005, 20:25) Leader of the pack--sorglig låt!!!! så var det ju på 60 talet..... Rythm of the rain House of the rising sun Diana Tell Laura I love her m.fl
zaaritha
05-06-2005, 19:32
Earthangel!!!!!Tell Laura I love her!
GoSatta
05-06-2005, 19:33
reggae/dancehall
Bettson
Rock naturligtvis. Rycker alltid i dansbenet när jag hör någåt åt det hållet. Har buggat mycket och på många dansgolv innan jag giftemig.
Sextiotalmusik känns äkta och ursprunglig även om mycket också känns lite stidsigt och tjofadderittna.
Beatles, ABBA tja en del finns det. Lyssnar lite på klassiskt också när jag behöver varva ner lite och tömma hjärnan. Spelade en hel del i yngre dagar.
Saknar musiken faktiskt. Det är ganska tyst hemma eftersom min man har ganska svår tinnitus.
*solis*
Musik ifrån 60 talet gör mig glad och lycklig
zaaritha
05-06-2005, 19:36
Jag är ju en gammal kärring; men jag tycker faktiskt att låtarna på 60-talet var mer melodiösa än "tjafset" nu!!!!!!!!!!
gammelnalle
05-06-2005, 19:38
CITAT (zaaritha @ 05-06-2005, 20:32) Earthangel!!!!!Tell Laura I love her! Earth Angel (ELVIS P) (Words & music by Jesse L. Kelvin) Earth Angel, Earth Angel Will you be mine My darling dear Love you all the time I'm just a fool A fool in love with you Earth Angel, Earth Angel The one I adore Love you forever and ever more I'm just a fool A fool in love with you I fell for you And I knew The vision of your lov-loveliness I hoped and I prayed that someday That I'd be the vision of your hap-happiness Oh,Oh, Earth Angel, Earth Angel Please be mine My darling dear Love you all the time I'm just a fool A fool in love with you
zaaritha
05-06-2005, 19:40
Fel angel!!
gammelnalle
05-06-2005, 19:41
CITAT (zaaritha @ 05-06-2005, 20:32) Earthangel!!!!!Tell Laura I love her! Tell Laura I Love Her Recorded by Ray Peterson Laura and Tommy were lovers He wanted to give her everything Flowers, presents, But most of all, a wedding ring He saw a sign for a stock car race A thousand dollar prize it read He couldn't get Laura on the phone So to her mother, Tommy said Tell Laura I love her Tell Laura I need her Tell Laura I may be late I've something to do, that cannot wait He drove his car to the racing grounds He was the youngest driver there The crowed roared as they started the race Around the track they drove at a deadly pace No one knows what happened that day Or how his car overturned in flames But as they pulled him from the twisted wreck With his dying breath, they heard him say Tell Laura I love her Tell Laura I need her Tell Laura not to cry My love for her will never die Now in the chapel where Laura prays For her poor Tommy, who passed away It was just for Laura he lived and died Alone in the chapel she can hear him cry Tell Laura I love her Tell Laura I need her Tell Laura not to cry My love for her will never die Tell Laura I love her Tell Laura I need her Tell Laura not to cry My love for her will never die
CITAT (andersen @ 05-06-2005, 20:14) Hmm jag gillar Christer sjögren. Jag som trodde att dansbandsträsket bara var för fruntimmren!  Näe, jag har dansbandsfilter på alla stereoapparater i hemmet och bilarna  Techno och 60-80 talsmusik, Magnus Uggla lite Fantomen på operan och lite av varje egentligen. Men inte dansband
zaaritha
05-06-2005, 19:48
Nej--absolut inte dansband!!!!
Hatar dansband över allt annat, kan lyssna på nästan allt förutom det. Gärna -70 -80 -tals rock och välgjorda visor.
LadyAdina
05-06-2005, 19:59
Ja, visst är Leader of the Pack sorglig... men alldeles underbar samtidigt! (Tack för infon förresten, hur kunde jag glömma vad de hette?!?! *förbryllad*) Just den där härliga gamla rocken får det att spritta i mig som inget annat och jag blir bara så otroligt GLAD  av t.ex. Lucille, Hippy Hippy Shake, Good Golly Miss Molly, Maybelline och Reelin' and Rockin'...
gammelnalle
05-06-2005, 20:07
CITAT (LadyAdina @ 05-06-2005, 20:59) Ja, visst är Leader of the Pack sorglig... men alldeles underbar samtidigt! (Tack för infon förresten, hur kunde jag glömma vad de hette?!?! *förbryllad*) Just den där härliga gamla rocken får det att spritta i mig som inget annat och jag blir bara så otroligt GLAD  av t.ex. Lucille, Hippy Hippy Shake, Good Golly Miss Molly, Maybelline och Reelin' and Rockin'... Men vofför bra 2 artister?? Lucille, Maybelline Reelin' and Rockin'... = Chucken Hippy Hippy Shake, Good Golly Miss Molly, = Swinging Blue Jeans
LadyAdina
05-06-2005, 20:12
CITAT (gammelnalle @ 05-06-2005, 22:07) CITAT (LadyAdina @ 05-06-2005, 20:59) Ja, visst är Leader of the Pack sorglig... men alldeles underbar samtidigt! :wub: (Tack för infon förresten, hur kunde jag glömma vad de hette?!?! *förbryllad*)
Just den där härliga gamla rocken får det att spritta i mig som inget annat och jag blir bara så otroligt GLAD :D :lol: :P :wub: av t.ex. Lucille, Hippy Hippy Shake, Good Golly Miss Molly, Maybelline och Reelin' and Rockin'... Men vofför bra 2 artister?? Lucille, Maybelline Reelin' and Rockin'... = Chucken Hippy Hippy Shake, Good Golly Miss Molly, = Swinging Blue Jeans  Oh nej, det är inte alls bara 2 artister! Jag har alla de där låtarna på skiva; alla med olika artister! De gjorde ju samma låtar nästan hela bunten! Vissa versioner är bättre än andra förstås. T.ex. så är Good Golly Miss Molly med Little Richard bättre än S B J's version!
gammelnalle
05-06-2005, 20:28
CITAT (LadyAdina @ 05-06-2005, 21:12) Oh nej, det är inte alls bara 2 artister! Jag har alla de där låtarna på skiva; alla med olika artister! De gjorde ju samma låtar nästan hela bunten! Vissa versioner är bättre än andra förstås. T.ex. så är Good Golly Miss Molly med Little Richard bättre än S B J's version!  smaken är förskilled (förlåt alla Danskar)men nog är CCR version BÄST???
LadyAdina
05-06-2005, 20:37
Håller envist fast vid Little Richard!
zaaritha
05-06-2005, 20:45
Nej men!! Har CCR spelat in Good Golly Miss Molly???? Har jag fattat fel nu?
Sulawesii
05-06-2005, 20:48
CITAT (zaaritha @ 05-06-2005, 20:32) Tell Laura I love her! Har varit en favorit sen jag var mycket liten. Pappa hade den på skiva.
gammelnalle
05-06-2005, 21:00
CITAT (zaaritha @ 05-06-2005, 21:45) Nej men!! Har CCR spelat in Good Golly Miss Molly???? Har jag fattat fel nu? but of course
zaaritha
05-06-2005, 21:02
Har många LP med CCR, ingen Good...........
gammelnalle
05-06-2005, 21:07
CITAT (zaaritha @ 05-06-2005, 22:02) Har många LP med CCR, ingen Good........... http://www.pigsnpoof.com/lyrics/credence_c...%20Songbook.htmvet inte om den finns på någon LP.... björn....som fortfarande håller på CCR 's inspelning.....
zaaritha
05-06-2005, 21:10
Ja-ja; maken som också gillar CCR, säjer också att de spelat in den!! Men "angellåten", va´heter den??
gammelnalle
05-06-2005, 21:13
fråga inte mig.... I'm only the pianoplayer men är du säker på att LÅTEN inte är rätt.. även om Elvis har gjort den....
zaaritha
05-06-2005, 21:14
Huh????
gammelnalle
05-06-2005, 21:22
i mitt register med ca 16000 låtar samt en sökning på Google finns bara den jag har uppgivit.. (nu är det uppgivet...)
MÅNGA artister har gjort låten men alla med samma text..
så jag måste nog ha FLER ledtrådar--
zaaritha
05-06-2005, 21:26
Har nog angett fel titel! Sorry!! Hittade Teen Angel i mina singlar, men det är inte den jag menar!!
zaaritha
05-06-2005, 21:28
I texten sjunger sångaren att de får stopp på järnvägsspåret o tjejen dör..........
gammelnalle
05-06-2005, 21:35
hmm måste nog ha LITE mer.....
zaaritha
05-06-2005, 21:46
Ska försöka få fram mer! Jag fick den här av Christer, som startade Ginza på 70-talet!
Ophelia
05-06-2005, 21:58
Det är beroende på humör. Jag är allyssnare, allt från klassisk till röjig rockmusik.
mamamaggan
05-06-2005, 22:32
I stort sett allt utom dansband .
Mina stora favoriter en gång i tiden var Simon & Garfunkel.
zaaritha
05-06-2005, 22:37
Som sagt --jag gillar 50--60 o 70-tal! Men ---Bruce Springsteen är också väldigt bra!!
mamamaggan
05-06-2005, 22:44
Det här kan bli en riktig nostalgitripp!
Gillar som sagt var all slags musik men den jag verkligen lyssnar på måste framföras med " känsla" .
Men vem har inte spelat Rolling Stones " Satisfaction" på vääääääääldigt hög volym?
Tyvärr har jag " tappat bort " lite när det gäller att lyssna på musik. Har liksom inte haft tid och har heller inte så mycket " ro" i kroppen alla gånger som krävs för att " gå in i " musiken.
zaaritha
05-06-2005, 22:46
Stones är ju bara så bra, före 90-talet!!
mamamaggan
05-06-2005, 22:47
Stones hör till min " vilda " ungdom!
zaaritha
05-06-2005, 22:49
"Satisfaction"............
mamamaggan
05-06-2005, 22:50
Just de!!!!!!!!
gammelnalle
05-06-2005, 23:07
(I can't get no) Satisfaction - Rolling Stones ------------------------------
Riff:
E--------------------------------- B--------------------------------- G--------------------------------- D--------------------------------- over and over during verses A-2--2~~---2-4-5~~----5-5^4-4^2--- ^ = pull off or slide E---------------------------------
chorus: E A I can't get no satisfaction
E A I can't get no satisfaction
E B7 E A And I try, and I try, and I try, and I try.
(with riff) E A E A I cant get no I cant get no
E A E A When Im driving in my car And that man comes on the radio
E A E A And he's tellin' me more and more about some useless information
E A E A Supposed to fire my imagination I can't get no
tacet E A E A Oh no no no hey hey hey thats what I say
<chorus>
When I'm watching my t.v. And a man comes on and tells me How white my shirts could be But he cant be a man cos he doesnt smoke The same cigarettes as me I cant get no, no no no.
<chorus>
When I'm riding 'round the world And I'm doing this and I'm signing that And Im trying to meet some girl And tell me "Baby better come back maybe next week, Cos you see I'm on a losin' streak" I cant get no, no no no.hey hey hey
I cant get no.....
Undercover - The Rolling Stones Mailing List ----------------------------------------------
mamamaggan
05-06-2005, 23:13
Det är minnen det , gammelnalle!
Tack så mycket!
zaaritha
05-06-2005, 23:15
ABSOLUT!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|