|
*solis*
05-06-2005, 19:42
En ung fru vill så väldigt gärna komma och städa hos mig men jag är lite tveksam Eftersom jag har så jätte mycket saker överallt så det skulle bli svårt för henne att städa och dessutom gillar jag att städa själv Den unga kvinnans make tycker att hon skall hjälpa mig. Hur skulle ni andra göra?
zaaritha
05-06-2005, 19:42
Jag städar själv!
andersen
05-06-2005, 19:48
Jag städar åxå själv,inga pigor hos mej.
säg att du gillar att städa själv, eller jag vet... Städa tillsammans och sen när det är klart dricker ni kaffe och äter bakelser.
Eller... skicka hem henne till mig. Här får hon gärna städa.
*solis*
05-06-2005, 20:03
CITAT (Pixi @ 05-06-2005, 20:49) säg att du gillar att städa själv, eller jag vet... Städa tillsammans och sen när det är klart dricker ni kaffe och äter bakelser.
Eller... skicka hem henne till mig. Här får hon gärna städa. Hon vill inte att mina hundar skall vara hemma då  Och DET skulle jag INTE gå med på!!!
LadyAdina
05-06-2005, 20:05
Nej, det skulle jag inte vilja. Det är så mycket prylar här att jag i alla fall skulle behöva plocka undan en massa innan städerskan skulle komma, så det vore helt meningslöst, iaf om avsikten vore att spara tid!
Såvida man inte har ont, är handikappad eller har något annat som fysiskt begränsar en så tycker jag att man ska städa själv i sitt eget hem. Det låter kanske konstigt men det ligger lite stolthet hos mig att hålla ordning på mitt hem.
På samma sätt vill jag själv slita i vår trädgård även om det i och för sig hade varit himla skönt att bara sitta på uteplatsen och dricka iste och läsa medan trädgårdsmästaren höll trädgården i ordning. Om man betalade för att någon underhöll ens trädgård så hade jag inte kunnat känna samma stolthet över den.
ninnisky
05-06-2005, 20:55
CITAT (zaaritha @ 05-06-2005, 20:42) Jag städar själv! Det blir liksom bäst såååå! Det gör jag också!!
*solis*
05-06-2005, 20:55
CITAT (Rossi @ 05-06-2005, 21:51) Såvida man inte har ont, är handikappad eller har något annat som fysiskt begränsar en så tycker jag att man ska städa själv i sitt eget hem. Det låter kanske konstigt men det ligger lite stolthet hos mig att hålla ordning på mitt hem.
På samma sätt vill jag själv slita i vår trädgård även om det i och för sig hade varit himla skönt att bara sitta på uteplatsen och dricka iste och läsa medan trädgårdsmästaren höll trädgården i ordning. Om man betalade för att någon underhöll ens trädgård så hade jag inte kunnat känna samma stolthet över den. I och för sig får jag jo ont i nacken och ryggen då jag städar men jag ger mig INTE:brukar säga till min dotter att om jag inte städar och håller på så kommer jag jo bli ännu stelare och har ännu mera ont!
zaaritha
05-06-2005, 20:56
Nu är det ju inte så att städare skulle vara nå´t suspekt! Jag var i "Yttre hemtjänst" som arbetslös, det var en s k åtgärd! Det var lärorikt, urjobbigt o otrevligt!!!! Man fick ta itu med all sorts äckligheter! Så--städare ;de är berömvärda!!!
CITAT (solis @ 05-06-2005, 21:55) I och för sig får jag jo ont i nacken och ryggen då jag städar men jag ger mig INTE:brukar säga till min dotter att om jag inte städar och håller på så kommer jag jo bli ännu stelare och har ännu mera ont! Det tycker jag är en bra inställning. Man kan inte helt lättvindigt bara ge vika för sina krämpor. Men får man riktigt ont och inte klarar av saker trots att man har kämpat på bra så ska man inte dra sig för eller skämmas för att skaffa avlastning.
*solis*
05-06-2005, 21:05
CITAT (Rossi @ 05-06-2005, 21:57) CITAT (solis @ 05-06-2005, 21:55) I och för sig får jag jo ont i nacken och ryggen då jag städar men jag ger mig INTE:brukar säga till min dotter att om jag inte städar och håller på så kommer jag jo bli ännu stelare och har ännu mera ont! Det tycker jag är en bra inställning. Man kan inte helt lättvindigt bara ge vika för sina krämpor. Men får man riktigt ont och inte klarar av saker trots att man har kämpat på bra så ska man inte dra sig för eller skämmas för att skaffa avlastning. När jag var med och bar min mammas kista gjorde det ont så ont och det var tungt,men det var mycket viktigt för mig att få göra det och jag var oändligt tacksam för att jag klarade av det. Fastän mitt i bärandet var jag jätte rädd för att inte orka, men dt gick med kärlekens kraft som jag kände så starkt för min lilla mamma
zaaritha
05-06-2005, 21:08
Bra för dej! Men; glömde du allt hon gjort????
Sulawesii
05-06-2005, 21:10
Skulle gärna låta nån dammsuga och moppa mina golv! Jag verkligen avskyr att dammsuga. När min särbo och jag flyttar ihop kommer jag att dammsuga ytterst sällan, om någonsin!
*Felix matte*
05-06-2005, 21:12
CITAT (solis @ 05-06-2005, 21:55) CITAT (Rossi @ 05-06-2005, 21:51) Såvida man inte har ont, är handikappad eller har något annat som fysiskt begränsar en så tycker jag att man ska städa själv i sitt eget hem. Det låter kanske konstigt men det ligger lite stolthet hos mig att hålla ordning på mitt hem.
På samma sätt vill jag själv slita i vår trädgård även om det i och för sig hade varit himla skönt att bara sitta på uteplatsen och dricka iste och läsa medan trädgårdsmästaren höll trädgården i ordning. Om man betalade för att någon underhöll ens trädgård så hade jag inte kunnat känna samma stolthet över den. I och för sig får jag jo ont i nacken och ryggen då jag städar men jag ger mig INTE:brukar säga till min dotter att om jag inte städar och håller på så kommer jag jo bli ännu stelare och har ännu mera ont! Rätt inställning!  Fortsätt du med att ta hand om städningen själv... så länge du bara orkar.... det är inte så viktigt att allt ska vara perfekt. Ta det i din egen takt så tror jag att du mår bäst.
*solis*
05-06-2005, 21:28
CITAT (zaaritha @ 05-06-2005, 22:08) Bra för dej! Men; glömde du allt hon gjort???? Hur menar du?
zaaritha
05-06-2005, 21:29
Din mor! Det fanns väl mörka stunder???
Ophelia
05-06-2005, 21:31
Skulle jag tycka om att städa själv så kulle jag givetvis göra det oavsett vad andra tycker. tror det är viktigt att hålla igång så mycket man själv orkar och kan.
Tänk vad mycket mera tid man kan ägna i trädgården istället för att städa om man fick ett sånt erbjudande
*solis*
05-06-2005, 21:32
CITAT (zaaritha @ 05-06-2005, 22:29) Din mor! Det fanns väl mörka stunder??? Ja visst fanns det oändligt många mörka stunder men jag känner ENDAST kärlek idag och samtidigt sorg för att hon inte fick uppleva det fina gemenskap med sina döttrar som jag får uppleva med mina döttrar och med mina söner.
netaave
05-06-2005, 22:07
Jag fick städhjälp ett tag men fixade inte det, dessutom fick hon inte göra det jag verkligen behöver hjälp med, fönster m.m. Så nu hjälps vi åt så gott vi kan allihop och ibland kommer svärdottern och röjer runt.
*Felix matte*
05-06-2005, 22:11
CITAT (netaave @ 05-06-2005, 23:07) Jag fick städhjälp ett tag men fixade inte det, dessutom fick hon inte göra det jag verkligen behöver hjälp med, fönster m.m. Så nu hjälps vi åt så gott vi kan allihop och ibland kommer svärdottern och röjer runt.  Så skulle nog jag också känt... som tur är så tar maken hand om all städning och när den dagen kommer att inte han heller orkar så har vi ju barnen m respektive som kan ta över
Att låta någon städa åt en är personligt, man måste själv känna efter vad som är rätt. Lika lite kan någon annan bestämma åt dig vad som är rätt och fel! Jag skulle inte tveka en sekund att betala för städhjälp om jag hade råd, vilket vi inte har just nu. Underlätta för fler att ha städhjälp och för fler att försörja sig med att städa! De som inte vill, låter bli.... Och jo, jag har städat åt andra i deras hem....
zaaritha
05-06-2005, 22:48
solis! Vad bra att ni har kärlrk o dyl. nu!
*solis*
05-06-2005, 22:50
CITAT (zaaritha @ 05-06-2005, 23:48) solis! Vad bra att ni har kärlrk o dyl. nu! hur menar du?
zaaritha
05-06-2005, 23:29
Skrev jag inte svar på det? Vart tog det vägen??
Hannele
05-06-2005, 23:38
Under många perioder i vårt liv med stor familj skulle jag inte tackat nej till lite hjälp.
zaaritha
05-06-2005, 23:41
Ja--kan ju vara behjäpligt--men att ha främmande personer i sitt hem...
Jag skulle inte vilja att nån annan städade åt mig. Det tycker jag att jag ska kunna klara av själv.
Jag avskyr att städa, det finns mycket roligare saker att ägna sig åt, skulle gärna se att någon hade städast hela huset varje fredag så vi kunde koppla av från det. Jag ägnar mycket hellre tiden åt trädgården, sommartid städar jag bara det allra nödvändigaste med resultat att det jämt är ostädat mer eller mindre. Har inga som helst behov av att hålla rent mitt hus själv om det blev gjort i alla fall
Lena xon 4
Dr_Westerlund
06-06-2005, 09:55
Där jag bodde tidigare fans det de damer som inte orkade med att få städhjälp av hemtjänsten. De städade nämnligen nästan ihjäl sig innan hemtjänsten skulle komma Även om man vill klara av sin städning själv kan man ju ta hjälp med vissa saker. Fönster, ovanpå skåp, putsa kristallkronan, damsuga ur taket osv. Kanske hjälp med att bära tvätten upp o ner i tvättstugan osv. Hade min farmor tagit emot hjälp hade hon INTE drattat ner från diskbänken där hon stod för att putsa fönstret Hon blev aldrig riktigt rörlig igen då hon bröt lårbenet. Så det är faktiskt inte bra att vara för mycket "kan själv" heller. AnnaLena
Städhjälp, jaaaaaaa!!!!! Och husa... Och betjänt.... Om jag bara hade råd skulle jag sommartid anställa alla som behövs för att jag själv skulle kunna vara utomhus till 100 procent. Mulle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|