Eva i Skåne
Vad står de olika nivåerna för?
Åsa, mälardalen zon 2
En grön ruta = Ny medlem = upp till 10 inlägg
2 gröna rutor =Medlem = upp till 300 inlägg

Efter att man skickat 300 inlägg ska man tydligen bli avancerad medlem osv.
Göran Carlsson, Odla.nu
Kom gärna med förslag på lämpliga nivåer och namn. Jag har för mig det finns möjlighet att få 10-12 rutor eller något sådant.

Själv tycker jag det skulle vara roligt med nivånamn med trädgårdsanknytning och om ni har en idé får ni gärna föreslå det.

Man kan också ändra nivåerna, tex:
10
50
150
300
500
800
1200
1800
2500
5000
10 000
Britt-Marie i Bohuslän
Varför ha nivåer alls? kollla på Dagens Inustris chat, det blir en massa "tomma"inlägg för att komma upp i "ranken". Känns tveksamt tycker jag som varit med i DI chat ett antal år och sett utvecklingen där.
http://borssnack.di.se/DISEConf/DaApp/DISEConf.asp hoppas att den funkar, jag har lagt av för länge sedan men kolla användarprofilerna - det är mycket jakt på poäng!
Virgo
Om det skulle bli på detta viset så att nån lägger in en massa tomma inlägg för att få komma upp några nivåer , så kan ju Admin rätta till detta och sänka nivån.
Eftersom det är en databas så kan man göra rätt mycket.
Ingemar
CITAT (Virgo @ 05-11-2002, 01:00)
Om det skulle bli på detta viset så att nån lägger in en massa tomma inlägg för att få komma upp några nivåer , så kan ju Admin rätta till detta och sänka nivån.
Eftersom det är en databas så kan man göra rätt mycket.

Ja visst kan vi göra det, vi har redan ställt in det så att de inlägg som görs i testavdelningen inte räknas in i statistiken.
Sofia
Jag håller med Britt-Marie, varför ha nivåer överhuvudtaget? Fyller de någon som helst funktion? Jag tycker inte det.
Louise i Göteborg
Skall nivåer finnas tycker jag dom skall vara "glesa". Vem vill skicka trehundra tomma inlägg ?

Om nån' vill ha många pluppar kan det kanske vara frestande om nästa gräns bara är 50 inlägg bort?

Fördelen med nivåer skulle kunna vara att man ser :här är nån som vart med länge och kanske vet vad han/hon talar om. Risken är förstås att man blandar samman begreppen kunnig med tjatig laugh.gif

Jag är tveksam till nyttan, men skall dom finnas och ha namn (äntligen kommer hon till saken) kanske man kan tänka sig serien
: frö, grodd, planta, träd eller nåt sånt'
Britt-Marie i Bohuslän
Det står ju redan under plupparna hur många inlägg signaturen skrivit. Ska det vara antal, pluppar och nivånamn? wacko.gif
Hmmmm, !!! Är det så viktigt?
Ingemar
Nej, speciellt viktigt är det ju inte, men jag kan tänka mig att en del tycker det är rätt skoj.

Det är ju en av de grejer vi kan ändra eller ta bort efterhand, det tar ju ett tag att komma fram till de bästa och mest användbara formerna för forumet. Någon kanske kommer på en vettig anledning för att plupparna och nivånamnen ska finnas kvar. smile.gif

Mitt nivånamnmn och min grupptillhörighet är ju rätt vettig och fyller en funktion!

Webmaster
Grupp: Administratör

Förresten kom jag på att vi kan lägga in så att den som skickat x antal inlägg själv kan ange sitt nivånamn, det är kanske inte heller så viktigt men kanske skoj smile.gif
Britt-Marie i Bohuslän
Det är trevligt att Forumet utvecklas efter hand tycker jag. Det ska bli roligt att se hur det blir, fast det är ju med Forumet som med en trädgård - det blir aldrig färdigt! tongue.gif
Cilla
OK, då förstår jag vad de gröna blipparna betyder. Jag tycker inte om dem och tycker inte de tillför något annat än ytterligare en symbol man ska behöva lära sig för att bli bekväm med forumet.

Över huvud taget är jag en som är skeptisk till överinformation. Det är bättre att lita på kommunikatörerna själva än att göra symboler överallt som ska visa vilka de är.

Det är väl innehållet, dvs det vi skriver, utbyter, frågar och lär varandra som ska vara i fokus?

Cilla
Gunvor Nilsson
En risk med plupparna kan väl vara att de ger en signal om en "veteranklubb" med en inre kärna och att detta kan skapa en utanförkänsla för nya medlemmar som vill in i gemenskapen!
Jag kände ändå lite av det när jag kom in i Forum i augusti och då fanns ändå inga pluppar.

Kan jag få lite reaktion på mina antaganden?
Virgo
När jag besöker ett nytt forum, och ser t.ex att medlemmar inte skriver många inlägg, så misstänker jag att det forumet inte är så vettigt.
Finns däremot ett gäng med aktiva skribenter, så lär jag snart känna deras kunskaper i olika ämnen.

Om jag nu frågar en knivig sak och får svar av många enpluppare, så finns nog 90% där de skriver " Jag har hört" "min kompis gjorde" osv.

Finns det däremot svar av några mångpluppare, så vet jag att här har jag ett svar som är relevant.

Men jag vet att det finns tusentals som läser här och vet och kan sina saker, men av någon anledning så törs de inte skriva.

CITAT
En risk med plupparna kan väl vara att de ger en signal om en "veteranklubb" med en inre kärna och att detta kan skapa en utanförkänsla för nya medlemmar som vill in i gemenskapen

Jag tror inte på detta sådär riktigt. Satt själv i flera månader o bara läste i detta forum och så började jag skriva av mig.

Man kan kanske jämföra med en förening. Där finns ofta en klick "veteraner" och nya medlemmar har svårt eller vågar inte kontakta dessa. Men är väl isen bruten så så brukar allt gå som en dans.
Anna (hon med Gandalf)
Hej
Jag har inte skrivit något inlägg i det här nya forumet förrän nu. Jag är inte lättskrämd så uppgift med pluppar, antal inlägg m.m. ser jag mest som en kul information.
Visst kan det vara svårt att skilja på tjat och vetande, men jag är en glad amatör som lyssnar på alla och läser en massa böcker sedan blir det ändå ofta att jag gör som jag känner för och hinner. Så länge jag har blommor i min trädgård är jag ju glad.
Anna biggrin.gif
Betty
Jag satt åxå bara och läste inlägg i över en månad innan jag vågade mej på att skriva nåt. Man vill ju checka av om det bara är proffs som skriver eller om åxå vanliga, glada amatörer kommer till tals! Jag har "urkassa" datorkunskaper men ett nyväckt, gammalt trädgårdsintresse! biggrin.gif När jag så vågade mej på att göra ett inlägg till slut, resultatet blev en smärre chock wub.gif inte känndes det som om nån is blev bruten precis... ohmy.gif jag höll nästan på att dra in svansen mellan benen och försvinna unsure.gif jag hade helt missat er Roundup-debatt och så nämner jag ordet fimpar wub.gif Livat blev det!!! Men jag kunde inte låta bli att diskutera vidare med er, för det här med odling är så kul rolleyes.gif och nu känns det bara bra igen smile.gif Jag tror att det finns en ganska stor risk att man inte vågar skriva om det blir tydligt markerat vilka som är proffs unsure.gif Jag håller med dej Gunvor Nilsson, jag tycker inte vi ska ha några pluppar alls biggrin.gif
Cilla
Om man vill veta något om kvaliteten på innehållet det en person svarat säger de gröna blupparna ingenting. Att man skriver mycket säger inget om vad man skrivit.

Och jag är mycket skeptisk till att ha med en massa information bara på kul, utan att det har ett riktigt värde för den kontakt vi har och innehållet i den information vi utbyter.

Tycker det är för mycket krimskrams över huvud taget på internet, och att detta forum smittats av "blupp- och symbolivern" också (men jag gillar forumet ändå). Jag vill ha fokus på det vi skriver, inte det som datorerna skriver om oss!

Cilla
Ingemar
Vi kan ta bort de gröna blupparna, det är inget problem. Men vi avaktar ett tag innan vi gör några omfattande ändringar, sen tar vi allt på en gång.

Vissa saker får vi väl ta en omröstning om.
Inga från Närke
Jag håller med alla som tycker att "plupparna" inte tillför något.
Möjligen kan det tillföra en tävling om vem som är mest aktiv. Jag tycker de skall bort.
Mariann
Jag håller med Cilla mfl. Visst kan det va kul med div. "leksaker" men det är ändå det viktiga dvs. frågor o svar som är viktigast. Så för min del kan dom också bort
Eca
Hej!

Håller med om att bluppar och annan info är kanske en kul grej men inget jag hakar upp mig på. Är tacksam läsare och använder forumet till just det - Att läsa, fråga och lära. Sen kan det vara en bonus om man kan tillföra ett tips ibland men för mig är det i egosyfte jag tittar in här mellan varven.

biggrin.gif tongue.gif laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon